Gisteren zijn we begonnen met een reeks van mails over pauze-voeding:
- We hebben al besproken hoe de aanwezigheid van groenten en fruit in de pauze-bakjes van je kinderen bijdraagt aan het behoud van hun geestelijke energie ook na de pauze.
Vandaag gaan we hier nog op door en gaan we het hebben over eiwitten:
- We gaan bespreken hoe ook de aanwezigheid van eiwitten in de bakjes van je kinderen bijdraagt aan het behoud van geestelijke energie na hun pauzes.
Lees je mee?
Voorafgaand aan elke pauze
Voorafgaand aan elke pauze ontvangen de hersenen van je kinderen volop prikkels.
Prikkels die allemaal goed verwerkt moeten kunnen worden om:
- Goed te kunnen concentreren op de les-stof en de docent tot aan de pauze.
- Rustig te kunnen blijven zitten in de klas tot aan de pauze.
Het verwerken van al deze prikkels vergt energie.
Ontbreekt het de hersenen van je kinderen op een gegeven moment aan energie, dan:
- Kunnen ze hun aandacht niet goed bij de les-stof houden.
- Kunnen ze niet rustig blijven zitten.
- Worden ze onrustig en soms ook onhandelbaar.
Geestelijke energie gaat voorafgaand aan een pauze-moment verloren:
- De hersenen van je kinderen raken steeds meer uitgeput van voedingsstoffen waaruit energie geput kan worden.
- De hersenen van je kinderen zullen steeds meer afvalstoffen gaan bevatten.
Een pauze-moment is dan ook noodzakelijk om:
- Verloren geestelijke energie weer aan te vullen.
- De hersenen van je kinderen weer te voorzien in voedingsstoffen waaruit energie geput kan worden.
De opname van nieuwe voedingsstoffen in de hersenen zal echter door het hormoon cortisol beperkt worden, wanneer:
- De pauze-voeding van je kinderen onvoldoende stoffen bezit welke de opgestapelde afvalstoffen in de hersenen van je kinderen verdunnen, neutraliseren en afvoeren.
Conclusie:
- Pauze-voeding kan pas voorzien in nieuwe geestelijke energie, wanneer het voldoende stoffen bevat welke afvalstoffen helpen verdunnen, neutraliseren en afvoeren.
- Wanneer pauze-voeding onvoldoende stoffen bevat welke afvalstoffen helpen verdunnen, neutraliseren en afvoeren, dan kunnen de hersenen van je kinderen niet voorzien worden in nieuwe geestelijke energie.
De darmflora van je kinderen
Wanneer de darmflora van je kinderen verstoord raakt door hetgeen ze in de pauze eten, dan:
- Kan een optimale zuurtegraad in hun darmen niet behouden blijven.
- Kan hun darmwand beschadigd raken.
- Kan hun pauze-voeding niet goed verteerd en opgenomen worden.
- Kunnen opgestapelde afvalstoffen in hun lijf en hersenen niet goed afgevoerd worden.
Conclusie:
- Pauze-voeding kan de hersenen van je kinderen pas voorzien in nieuwe geestelijke energie, wanneer deze voeding een gezonde darmflora ondersteunt, de optimale zuurtegraad in de darmen ondersteunt en de darmwand gezond houdt.
- Wanneer pauze-voeding de darmflora verstoort, de optimale zuurtegraad in de darmen verstoort en de darmwand schaadt, dan kunnen de hersenen van je kinderen niet voorzien worden in nieuwe geestelijke energie.
Eiwitten
Om voedingsstoffen continu op te kunnen nemen in de hersenen en afvalstoffen ook continu af te kunnen voerenĀ uit de hersenen,Ā moeten in de bloedbaan van je kinderen twee eiwitten toch echt wel aanwezig zijn:
- Het plasma-eiwit albumine.
- Het zuurstof- en koolzuur-bindende eiwit hemoglobine.
Deze eiwitten kunnen enkel goed gevormd worden, wanneer alle essentiƫle aminozuren aanwezig zijn in het lijf van je kind.
Dierlijke eiwitten bevatten:
- Alle essentiƫle aminozuren.
Dierlijke eiwitten kunnen enkel goed verteerd en opgenomen worden in het lijf van je kind, wanneer ze:
- Intact zijn.
Intacte dierlijke eiwitten zijn aanwezig in:
- Rauwe eieren.
- Rauw vlees.
- Rauwe vis.
- Rauw-melkse (aangezuurde) zuivel.
De aminozuren in deze dierlijke eiwitten blijven niet intact wanneer je deze:
- Sterk verhit zonder vocht.
- Verhit samen met suikers (zoals in een bak- en braadproduct, marinade of kruidenmix welke suikers bevat).
Kortom:
- De aanwezigheid van intacte dierlijke eiwitten in de pauze-bakjes van je kinderen helpt hun hersenen te voorzien in nieuwe geestelijke energie.
- Ontbreken intacte dierlijke eiwitten in de pauze-bakjes van je kinderen, dan zal ook de geestelijke energie van je kinderen gaan ontbreken na de pauze.
Conclusie:
- Het is verstandig om in alle pauze-bakjes van je kinderen naast groenten of fruit ook voeding met intacte dierlijke eiwitten te stoppen, wanneer je wil dat je kinderen ook na hun pauzes weer goed kunnen concentreren en rustig kunnen blijven zitten in de klas.
- Het is verstandig om in alle pauze-bakjes van je kinderen naast groenten of fruit ook voeding met intacte dierlijke eiwitten te stoppen, wanneer je wil dat je kinderen na hun pauzes weer over nieuwe geestelijke energie kunnen beschikken.
Vraag:
- Lusten jouw kinderen gekookte eieren, kaas (zonder additieven), gestoofd (afgekoeld) vlees, rauwe vis of gestoofde vis, naturel kwark, naturel yoghurt of hĆ¼ttenkƤse (zonder additieven)?
- Zou je daarvan iets in elk pauze-bakje kunnen stoppen samen met groenten of fruit?
- Zit er in elk pauze-bakje van je kinderen momenteel ook een bron van intacte dierlijke eiwitten?
Wacht, de bakjes zijn nog niet compleet!
Wanneer je de pauze-bakjes van je kinderen vult met groente-soorten en fruit-soorten welke zij lekker vinden en deze aanvult met voeding welke intacte dierlijke eiwitten bevat (welke op hun smaak aansluit), dan wordt de kans dat hun geestelijke energie ook na hun pauzes behouden blijft al heel groot.
De regelmatige consumptie van groenten, fruit en voeding welke intacte dierlijke eiwitten bevat kan echter alsnog niet totaal voorzien in alle stoffen welke nodig zijn om:
- De hersenen van je kinderen optimaal te kunnen voorzien in voedingsstoffen waaruit energie geput kan worden.
- Afvalstoffen tijdig af te kunnen voeren uit het lijf en de hersenen van je kinderen.
Dat is dan ook de reden dat ik morgen nog een laatste mail zal besteden aan pauze-voeding en de inhoud van pauze-bakjes.
Na morgen zul je een compleet beeld hebben van voeding welke je in de pauze-bakjes van je kinderen kan stoppen om hun hersenen gedurende en na hun pauzes te kunnen voorzien in nieuwe geestelijke energie.
Lees je morgen ook weer mee?
Add comment