Vandaag een antwoord op de vraag van Hans:

  • Ik heb diabetes type 2 en gebruik nu al een tijdje bloedsuikermedicatie. Mijn doel is om van deze medicatie af te raken en zelf mijn bloedsuikerspiegel laag te houden. Om die reden ben ik koolhydraatarm gaan eten en heb ik behalve snoep en koek en dergelijke ook alle graanproducten en al het fruit uit mijn eetpatroon gegooid. Mijn broer zei afgelopen week dat mijn bloedsuikerspiegel op die manier dus echt niet lager zal worden of laag zal blijven. Hier begreep ik niks van. Je moet toch koolhydraatarm eten om je bloedsuikerspiegel te laten dalen?!

De hoogte van je bloedsuikerspiegel

Je bloedsuikerspiegel zal dalen, wanneer al je insuline afhankelijke cellen goed kunnen reageren op het signaal van het hormoon insuline.

Insuline is namelijk het hormoon welke het signaal (de boodschap) op een groot deel van je cellen (insuline-afhankelijke cellen) overbrengt dat zij de glucose welke aanwezig is in je bloedbaan op moeten nemen.

Dit betekent dat wanneer een deel van je cellen niet in staat is goed te reageren op het signaal van het hormoon insuline, je bloedsuikerspiegel niet (voldoende) zal dalen.

De insuline gevoeligheid van je insuline afhankelijke cellen

Je insuline afhankelijke cellen zullen enkel goed op het signaal van het hormoon insuline reageren, wanneer zij gevoelig zijn voor het signaal van dit hormoon.

Dit zijn ze enkel wanneer na contact van het hormoon insuline met de receptor op het membraan van deze cellen de intracellulaire overdracht (transductie) van dit signaal goed verloopt en wanneer deze cellen vervolgens in staat zijn membraan eiwitten genaamd glucose transporters te vormen en deze m.b.v. transportblaasjes in hun celmembranen te plaatsen.

Dit is enkel het geval wanneer er een goede voedingstoestand heerst in je lijf en deze cellen (als gevolg daarvan) over voldoende bouwstoffen beschikken om de intracellulaire overdracht van signalen mogelijk te kunnen maken als ook de vorming van moleculen zoals membraan eiwitten en transportblaasjes mogelijk te kunnen maken.

Dit betekent dat je insuline afhankelijke cellen niet goed kunnen en zullen reageren op het signaal van het hormoon insuline, wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert.

Dit betekent tevens dat je bloedsuikerspiegel niet (voldoende) zal dalen, wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf is goed, wanneer je voeding goed voorziet in zogenaamde essentiële voedingsstoffen en daarnaast niet al te veel of al te vaak niet-essentiële (voedings)stoffen levert.

Essentiële voedingsstoffen betreffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen:

  • Glucose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.

Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel niet vanzelfsprekend zal dalen, wanneer je (net als Hans) alle bronnen van koolhydraten uit je eetpatroon verbant, aangezien het verbannen van alle koolhydraatrijke voeding uit je eetpatroon niet garandeert dat je alle essentiële voedingsstoffen (welke je insuline afhankelijke cellen nodig hebben om op het signaal van insuline te kunnen garanderen) wel binnen krijgt.

Conclusie en antwoord op de vraag van Hans:

  • Je moet koolhydraatarm eten om je bloedsuikerspiegel niet al te vaak of al te veel te verhogen, maar om je bloedsuikerspiegel te laten dalen moet je (koolhydraatarme) voeding goed voorzien in alle essentiële voedingsstoffen. Een koolhydraatarm eetpatroon voorziet hier niet vanzelfsprekend goed genoeg in.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: