Vandaag een antwoord op de vraag van Pim:

  • Ik heb jarenlang met overgewicht en maagzuur klachten gekampt. Inmiddels heb ik geen overgewicht en ook geen maagzuur klachten meer. Hierdoor heb ik altijd vermoed dat mijn maagzuur klachten veroorzaakt werden door mijn veel te zware lijf. Hier begin ik nu aan te twijfelen, want sinds de Corona crisis aan de orde is beginnen mijn maagzuur klachten opeens weer op te spelen. Hoe kan dit?

Maag(zuur) klachten

Je maag(zuur) klachten zullen een opleving vertonen wanneer de voedingstoestand in je lijf is verslechterd.

Gevolg (wanneer de voedingstoestand in je lijf verslechterd):

  • Je lichaam zal opeens meer moeite hebben je ideale bloedsamenstelling op pijl te houden t.o.v. eerder.
  • Je lichaam zal opeens meer moeite hebben vocht en voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels, waaronder je maagwand weefsel, te verdelen t.o.v. eerder.
  • De spanning op je maagwand spieren zal vaker verhoogd raken t.o.v. eerder.
  • De gereguleerde afgifte van spijsverterings sappen en maagwand beschermende slijmstoffen zal afnemen t.o.v. eerder.
  • De conditie van je maagslijmvlies zal afnemen t.o.v. eerder.
  • De cellen aanwezig in je maagwand zullen veel sneller geïrriteerd raken t.o.v. eerder.
  • Maagklachten kunnen ontstaan zonder dat er sprake is van hoge druk op je maag door overgewicht.

Dit betekent dat wanneer ook jij (net als Pim) een opleving van maagklachten ervaart sinds de Corona crisis aan de orde is, de Corona crisis kennelijk een grote invloed heeft op de voedingstoestand in je lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en overschotten in niet-essentiële stoffen heersen in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt, behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart of rookt.

Verbeteren zal de voedingstoestand in je lijf wanneer deze tekorten en overschotten in je lijf juist worden voorkomen en opgelost.

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon geen tekorten meer vertoont (en daardoor ook niet meer veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en nauwelijks tot geen overschotten meer veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is ook aan de orde (een verbetering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je darmklachten of long- lever- of nierproblemen zijn afgenomen, weer beter slaapt, minder vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart of wanneer je gestopt bent met roken.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Conclusie en antwoord op de vraag van Pim:

  • Dit komt, omdat de stress voortkomend uit de Corona lock down kan leiden tot een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf. Wanneer de voedingstoestand in je lijf verslechtert, dan zal er al spoedig een vocht en voedingsstoffen tekort in je maagwand weefsel ontstaan. Wanneer een vocht en voedingsstoffentekort in je maagwand heerst, dan zal de spanning en druk op je maagwand spieren toenemen en de conditie van je maagslijmvlies afnemen met een verhoogde kans op maag(zuur) klachten tot gevolg.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: