Vandaag een antwoord op de vraag van Marit:

  • In de afgelopen jaren ben ik heel wat kilo’s overgewicht kwijt geraakt. Inmiddels lukt het me al een tijdje mijn gewicht stabiel te houden op een niveau waar ik me prettig bij voel, maar dit lukt me enkel (zonder in paniek te raken) wanneer ik voor het eten eerst een rondje loop, vervolgens mijn eten afweeg tot op de ons nauwkeurig en hetgeen ik heb afgewogen op een vaste manier op mijn bord leg en rangschik. Doe ik dat niet, dan raak ik helemaal in paniek en verlies ik al snel de controle over mijn eetgedrag als ook mijn gewicht. Hoe kan het dat ik opeens zulke gekke gewoontes heb ontwikkeld?!

Compulsief gedrag

Je gedrag zal verstoord raken (en opeens zeer obsessief en dwangmatig worden) wanneer het autonome deel van je zenuwstelsel (het deel waar je hersenen geen onderdeel van uit maken) regelmatig geactiveerd wordt en de activiteit in het animale deel (je hersenen en ruggenmerg) regelmatig daalt.

Dit zal aan de orde zijn wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert.

Gevolg (wanneer de voedingstoestand in je lijf slecht is):

  • Je lichaam zal bij het minste geringste uitgeput raken van vocht en essentiële voedingsstoffen.
  • Je lichaam zal bij het minste geringste moeite hebben vocht en voedingsstoffen over je weefsels (waaronder je hersenweefsel) te verdelen.
  • Het autonome deel van je zenuwstelsel (het deel wat alles onder je hersenen aanstuurt vanuit een actie-reactie mechanisme) zal bij het minste geringste geactiveerd worden.
  • De activiteit in het animale deel van je zenuwstelsel (je hersenen en ruggenmerg) zal regelmatig beperkt worden.
  • Je zult regelmatig oncontroleerbaar gedrag (dwangmatige handelingen) gaan vertonen onder invloed van het autonome deel van je zenuwstelsel.
  • Je zult bij het minste geringste paniek (interne onrust) ervaren wanneer je dit gedrag (deze handelingen) probeert tegen te houden en niet te vertonen.

Dit betekent dat wanneer je (net als Marit) flink bent afgevallen en sindsdien vreemde, obsessieve, oncontroleerbare handelingen vertoont, je huidige eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij flink bent afgevallen en jij nog wel normaal, rustig en beheerst gedrag vertoont, jouw huidige eetpatroon veel beter bijdraagt aan het  behoud van een goede voedingstoestand in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en overschotten in niet-essentiële stoffen heersen in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Marit) flink bent afgevallen en sindsdien vreemde, obsessieve, oncontroleerbare handelingen vertoont, deze dwangmatige handelingen enkel alsnog kunnen afnemen wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf (waaronder je hersenen) en de controle over je handelingen) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om weer een betere voedingstoestand in je lijf, een betere verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf (en hersenen) en weer meer controle over je handelingen te kunnen verkrijgen de komende tijd).

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij flink bent afgevallen en jij nog wel normaal, rustig en beheerst gedrag vertoont, dit enkel zo kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf (waaronder je hersenen) en de controle over je handelingen) niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf (en hersenen) en een optimale controle over je handelingen te kunnen behouden de komende tijd).

Conclusie en antwoord op de vraag van Marit:

  • Dit komt, omdat vele kilo’s gewichtsverlies niet kan garanderen dat de regelmatige activatie van het autonome deel van je zenuwstelsel niet plaats zal vinden (met de uitvoering van oncontroleerbare, dwangmatige handelingen tot gevolg), wanneer je nieuwe eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf. Hier zal je eetpatroon onvoldoende aan bijdragen (het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf) wanneer deze niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal tevens aan de orde zijn wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen de laatste tijd (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Kennelijk heeft je eetpatroon welke je de laatste tijd aanhoudt onvoldoende bijgedragen aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: