Vandaag een antwoord op de vraag van Anneke:

  • Ik ben een enorme zoetekauw. Dagelijks giert de behoefte aan zoetigheid dan ook door mijn lijf. Dit is een behoefte welke mijn leven beheerst en waar ik graag van af wil. Om die reden ben ik per 1 januari een suikervrij dieet gaan volgen in de hoop af te kunnen kicken van suiker. Helaas giert de behoefte aan zoetigheid (ook nu ik dit dieet al een dikke week volg en al een dikke week geen zoetigheid meer heb gegeten) nog steeds door mijn lijf en beheerst het nog steeds mijn dagen. Hoe kan dit?!

Een hoge behoefte aan zoetigheid

Je behoefte aan zoetigheid zal niet afnemen, wanneer hetgeen je eet gedurende je suikervrije dieet onvoldoende bijdraagt aan het verhogen van de insuline gevoeligheid in je lijf.

Dit zal aan de orde zijn wanneer je suikervrije dieet onvoldoende bijdraagt aan het herstel en het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Gevolg (wanneer er een slechte voedingstoestand blijft bestaan of ontstaat in je lijf):

  • Je lichaam zal niet goed in staat zijn je ideale bloedsamenstelling (waaronder je bloedsuikerspiegel) te bewaken.
  • De verdeling van vocht en voedingsstoffen (waaronder de brandstof glucose) over je weefsels (onder invloed van het hormoon insuline) zal niet goed verlopen.
  • De insuline afhankelijk weefsels in je lijf zullen niet goed bevoorraad worden met glucose.
  • Een hoge behoefte aan zoetigheid zal blijven bestaan.

Dit betekent dat wanneer je (net als Anneke) per 1 januari bent gestart met een suikervrij dieet, maar nog steeds een hoge behoefte aan zoetigheid ervaart, je suikervrije dieet onvoldoende bijdraagt aan het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf.

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij per 1 januari bent gestart met een suikervrij dieet en jouw behoefte aan suiker sindsdien wel sterk is afgenomen, jouw suikervrije dieet veel beter bijdraagt aan het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal niet verbeteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en tevens overschotten in niet-essentiële ontstaan in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je suikervrije dieet tekorten vertoont (en daardoor ook doet veroorzaken) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (onvoldoende herstel van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt of behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart gedurende het volgen van je dieet (sinds het stoppen met snoepen van zoetigheid).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Anneke) per 1 januari bent gestart met een suikervrij dieet, maar nog steeds een hoge behoefte aan zoetigheid ervaart, deze hoge behoefte enkel af kan nemen wanneer je je suikervrije eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen (waaronder glucose) over je lijf en de insuline gevoeligheid in je lijf) optimaal gaat voorzien in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om weer een betere voedingstoestand in je lijf, een betere verdeling van vocht en voedingsstoffen (waaronder glucose) over je lijf en een hogere insuline gevoeligheid in je lijf te kunnen verkrijgen de komende tijd).

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij per 1 januari bent gestart met een suikervrij dieet en jouw behoefte aan suiker sindsdien wel sterk is afgenomen, dit enkel zo kan blijven wanneer je je suikervrije eetpatroon (en beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen (waaronder glucose) over je lijf en de insuline gevoeligheid  in je lijf) niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede verdeling van vocht en voedingsstoffen (waaronder glucose) over je lijf en een hoge insuline gevoeligheid in je lijf te kunnen behouden de komende tijd).

Conclusie en antwoord op de vraag van Anneke:

  • Dit komt, omdat het niet eten van suikerrijke voeding met behulp van een suikervrij dieet niet een afname van je behoefte aan zoetigheid kan garanderen  (met een blijvend hoge zoet behoefte tot gevolg), wanneer je suikervrije dieet onvoldoende bijdraagt aan het herstel en behoud van een goede voedingstoestand in je lijf en als gevolg daarvan een verhoging van de insuline gevoeligheid in je lijf. Hier zal je suikervrij dieet onvoldoende aan bijdragen (het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf en een verhoging van de insuline gevoeligheid in je lijf) wanneer je suikervrije dieet niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal tevens aan de orde zijn wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen sinds je bent begonnen met je dieet (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Kennelijk heeft je suikervrije dieet onvoldoende bijgedragen aan het herstel en behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: