Vandaag een antwoord op de vraag van Peter:

  • Afgelopen jaar is het drinken van een wijntje of biertje ’s avonds een dagelijks gebruik geworden. In december al heb ik besloten dat gebruik per 1 januari te doorbreken, want het deed me geen goed. Ik sliep sindsdien erg slecht namelijk en werd elke ochtend gebroken wakker. Nu ik sinds 1 januari hiermee ben gestopt had ik verwacht wel weer beter te kunnen slapen, maar helaas heb ik ook afgelopen week nog erg slecht geslapen. Hoe kan dit?

Nachtrust

Je nachtrust zal na het stoppen met alcohol alsnog slecht zijn, wanneer je lichaam sindsdien niet goed in staat is geweest hormonen te vormen en af te geven welke je een goede nachtrust helpen verschaffen.

Dit zal aan de orde zijn (een slechte afgifte van rustgevende, kalmerende hormonen in je lijf), wanneer de voedingstoestand in je lijf sindsdien niet al te best is geweest (niet is verbeterd sindsdien).

Gevolg (wanneer er na het stoppen met alcohol alsnog een slechte voedingstoestand is blijven bestaan in je lijf):

  • Je lichaam zal niet goed in staat zijn je ideale bloedsamenstelling te bewaken.
  • De verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf zal verslechteren.
  • Het verbruik van voedingsstoffen in je lijf zal afnemen.
  • De vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende neurotransmitters en hormonen (zoals serotonine en melatonine) zal onderdrukt worden en niet plaatsvinden.
  • Je zal geen rust kunnen ervaren gedurende de nacht.
  • Je nachtrust zal slecht blijven, ondanks het stoppen met alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Peter) bent gestopt met het drinken van alcohol maar alsnog slecht slaapt, je eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf.

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij bent gestopt met het drinken van alcohol en sindsdien juist beduidend beter slaapt, jouw eetpatroon veel beter bijdraagt aan het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal niet verbeteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen blijven heersen in je lijf en tevens overschotten in niet-essentiële veroorzaakt worden in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook doet veroorzaken) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (het behoud van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt of behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart sinds januari (of wanneer hetgeen je eet gedurende de dag dit doet veroorzaken).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Peter) bent gestopt met het drinken van alcohol maar alsnog slecht slaapt, je nachtrust enkel kan verbeteren wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en de vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende signaalstoffen in je lijf) optimaal gaat voorzien in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om weer een betere voedingstoestand in je lijf, een betere verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en een betere vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende signaalstoffen in je lijf te kunnen verkrijgen de komende tijd).

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij bent gestopt met het drinken van alcohol en sindsdien juist beduidend beter slaapt, dit enkel zo kan blijven wanneer je je eetpatroon ( een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en de vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende signaalstoffen in je lijf) niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en een optimale vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende signaalstoffen in je lijf te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Peter:

  • Dit komt, omdat het elimineren van alcohol helaas niet een optimale vorming en afgifte van rustgevende en kalmerende signaalstoffen kan garanderen (met alsnog geen verbetering van je nachtrust tot gevolg), wanneer je eetpatroon geen verbetering van de voedingstoestand in je lijf met zich mee brengt. Dit zal je eetpatroon niet met zich meebrengen (een verbetering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je eetpatroon niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal tevens aan de orde zijn wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen sinds je bent gestopt met het drinken van alcohol (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Kennelijk heeft je eetpatroon onvoldoende bijgedragen aan een verbetering van de voedingstoestand in je lijf sinds je bent gestopt met het drinken van alcohol.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: