Vandaag een antwoord op de vraag van Paula:

  • Vele kilo’s overgewicht had ik in het verleden. Deze ben ik in de afgelopen jaren verloren. Super fijn is dat, want er valt een hele last van me af. Wat ik echter vreemd vind is dat ik steeds meer slaapproblemen begon te krijgen naar mate ik meer gewicht verloor. Ook nu, nu ik al een tijdje op mijn streefgewicht zit, slaap ik nog steeds heel slecht (veel slechter dan hiervoor). Hoe kan dat?

Slaapproblemen

Je zult problemen krijgen met slapen (inslapen en doorslapen) wanneer stresshormonen regelmatig afgegeven worden in je lijf gedurende de avond en nacht.

Dit zal aan de orde zijn wanneer je lichaam regelmatig ’s avonds en ’s nachts in een slechte voedingstoestand verkeert.

Gevolg (wanneer de voedingstoestand in je lijf gedurende de avond en nacht regelmatig slecht is):

  • Je lichaam zal heel makkelijk uitgeput raken van vocht en essentiële voedingsstoffen.
  • Je lichaam zal moeite hebben vocht en voedingsstoffen over je weefsels te verdelen.
  • Je lichaam zal moeite hebben afvalstoffen af te voeren.
  • De afgifte van stress hormonen (hormonen welke je lijf alert en gespannen houden) zal niet alleen overdag maar ook ’s avonds en ’s nachts plaats moeten vinden.
  • De vorming, afgifte en werking van hormonen welke je lijf rust en ontspanning bezorgen (anabole hormonen) zal (onder invloed van stresshormonen) onderdrukt worden.
  • Je lijf zal gespannen en alert blijven gedurende de avond en nacht, waardoor je problemen met inslapen en doorslapen zult verkrijgen.

Dit betekent dat wanneer je (net als Paula) flink bent afgevallen en sindsdien slaapproblemen hebt verkregen, je huidige eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij flink bent afgevallen en jij totaal geen slaapproblemen ervaart sindsdien, jouw huidige eetpatroon veel beter bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en overschotten in niet-essentiële stoffen heersen in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt of behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Paula) flink bent afgevallen en sindsdien slaapproblemen hebt verkregen, deze problemen enkel alsnog weer kunnen afnemen wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en de afgifte van alert makende, spanningsverhogende stress hormonen in je lijf) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om weer een betere voedingstoestand in je lijf, een betere verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en weer een betere vorming, afgifte en werking van kalmerende, rustgevende hormonen in je lijf te kunnen verkrijgen de komende tijd).

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij flink bent afgevallen en jij totaal geen slaapproblemen ervaart sindsdien, dit enkel zo kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en de afgifte van alert makende, spanningsverhogende stress hormonen in je lijf) niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf en een optimale vorming, afgifte en werking van kalmerende, rustgevende hormonen in je lijf te kunnen behouden de komende tijd).

Conclusie en antwoord op de vraag van Paula:

  • Dit komt, omdat vele kilo’s gewichtsverlies niet kan garanderen dat een verhoogde afgifte van alert makende, spanningsverhogende stresshormonen in je lijf en ook de afgifte hiervan gedurende de avond en nacht voorkomen wordt (met slaapproblemen tot gevolg), wanneer je nieuwe eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf. Hier zal je eetpatroon onvoldoende aan bijdragen (het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf) wanneer deze niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal tevens aan de orde zijn wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen de laatste tijd (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Kennelijk heeft je eetpatroon welke je de laatste tijd aanhoudt onvoldoende bijgedragen aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: