Vandaag een antwoord op de vraag van Helen:

  • Per 1 januari ben ik gestart met een ketogeen dieet. Om te testen of er door het volgen van dit dieet wel dagelijks ketonen gevormd werden in mijn lijf heb ik ketosticks gekocht (sticks waarmee je de aanwezigheid van ketonen in je urine aan kunt tonen). Middels deze sticks ben ik te weten gekomen dat er na een aantal dagen volgen van dit dieet inderdaad dagelijks ketonen gevormd worden in mijn lijf. Dit betekent dat er dagelijks vetzuren worden afgebroken in mijn lever (heb ik geleerd). Vreemd vind ik het dan ook dat mijn gewicht nog niet daalt en omvang nog niet afneemt, want wanneer er dagelijks vetzuren afgebroken worden in mijn lever, dan zou mijn gewicht toch moeten dalen en omvang af moeten nemen?

Gewichtsverlies

Gewichtsverlies zal alsnog niet aan de orde zijn (ondanks de dagelijkse vorming van ketonen in je lijf), wanneer je ketogene eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een hoog verbruik in je lijf.

Hier draagt het onvoldoende aan bij, wanneer het onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Gevolg (wanneer de voedingstoestand in je lijf verslechtert):

  • De verdeling van vocht en voedingsstoffen over je weefsels zal verslechteren.
  • De verdunning, neutralisatie en afvoer van afvalstoffen in je lijf (waaronder vetoplosbare afvalstoffen) zal verslechteren.
  • De zuurtegraad in je weefsels zal stijgen.
  • Het verbruik van ketonen (ketolyse) en vetzuren (betaoxidatie) in je lijf zal afnemen.
  • De calorie leverende voedingsstoffen (met name vetzuren en aminozuren) welke je ketogene dieet levert, maar niet de vetzuren afkomstig uit je eigen vetweefsel zullen verbruikt worden om ketonen uit te vormen (in je lever).
  • Je gewicht en omvang zal niet tot nauwelijks afnemen, ondanks de dagelijkse aanwezigheid van ketonen in je urine (ondanks het dagelijks plaatsvinden van ketogenese uit vetzuur en aminozuur verbranding in je lever).

Dit betekent dat wanneer je (net als Helen) dagelijks ketonen in je urine hebt, maar alsnog weinig tot geen gewicht verliest, je ketogene eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij dagelijks ketonen in je urine hebt en jij wel volop gewicht verliest, jouw ketogene eetpatroon veel beter bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en tevens overschotten in niet-essentiële ontstaan in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je ketogene eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook doet veroorzaken) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (het ontstaan van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt of behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart sinds het starten met je dieet.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Helen) dagelijks ketonen in je urine hebt, maar alsnog weinig tot geen gewicht verliest, je gewicht enkel alsnog af kan gaan nemen wanneer je je ketogene eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht, ketonen en vetzuren over je lijf en het verbruik van deze brandstoffen in je lijf) optimaal gaat voorzien in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om weer een betere voedingstoestand in je lijf, een betere verdeling van vocht, ketonen en vetzuren over je lijf en een hoger verbruik van deze brandstoffen in je lijf te kunnen verkrijgen de komende tijd).

Dit betekent tevens dat wanneer ook jij dagelijks ketonen in je urine hebt en jij wel volop gewicht verliest, dit enkel aan de orde kan blijven wanneer je je ketogene eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de verdeling van vocht, ketonen en vetzuren over je lijf en het verbruik van deze brandstoffen in je lijf) niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede verdeling van vocht, ketonen en vetzuren over je lijf en een optimaal verbruik van deze brandstoffen in je lijf te kunnen behouden de komende tijd).

Conclusie en antwoord op de vraag van Helen:

  • Dit komt, omdat de dagelijkse aanwezigheid van ketonen in je urine niet een hoog verbruik van ketonen en en vetzuren in alle delen van je lijf kan garanderen (met een minimale afname van gewicht tot gevolg), wanneer je ketogene eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf. Hier zal je ketogene eetpatroon onvoldoende aan bijdragen (het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf) wanneer deze niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal tevens aan de orde zijn wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen sinds je bent  gestart met dit ketogene dieet (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Kennelijk heeft je ketogene eetpatroon onvoldoende bijgedragen aan het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: