Vandaag een antwoord op de vraag van Hilda:

  • Ik heb deze zomer aan en groepsreis deelgenomen. Een wandelvakantie. Een super ervaring was dat en zoveel actiever dan eerdere vakanties! Ik had verwacht door de hoge mate van activiteit en naar verhouding weinig eetmomenten op een dag wel wat af te vallen gedurende deze vakantie, maar dat was niet het geval. Dit begrijp ik niet?!

Gewichtsafname

Gewichtsafname is het gevolg van een lagere calorie inname dan hetgeen je lichaam verbruikt (zo leren we).

Dit betekent dat wanneer je niet bent afgevallen, terwijl je (net als Hilda) net een zeer actieve wandelvakantie achter de rug hebt, je calorie inname gedurende je vakantie kennelijk alsnog niet veel lager is geweest dan het verbruik in je lijf gedurende je vakantie, terwijl je maar op weinig momenten van de dag iets hebt kunnen eten.

Het verbruik in je lijf

Het verbruik in je lijf zal dalen wanneer de enzymen in je lijf niet goed kunnen werken.

Deze kunnen niet goed werken wanneer je weefsels uitgeput zijn geraakt van vocht, vitamines en mineralen.

Dit betekent dat het verbruik in je lijf zal dalen, wanneer hetgeen je doet als ook hetgeen je eet en drinkt je weefsels doet uitputten van vocht, vitamines en mineralen.

Het uitputtende effect van inspanning

Wanneer je dagelijks flink lange wandeltochten door bergachtig gebied maakt, dan raakt je spierweefsel dagelijks flink uitgeput van vocht en voedingsstoffen.

Dit betekent dat je spierweefsel na zo’n lange dag wandelen de kans moet krijgen te herstellen, want anders zal het verbruik in je lijf flink gaan dalen.

Herstel

Herstellen kan je lijf (als ook de spieren in je lijf) enkel wanneer er rust heerst in je lijf.

Rust zal pas heersen in je lijf, wanneer je lijf in een goede voedingstoestand verkeert.

Dit verkeert het niet na een urenlange wandeltocht.

Hierin kan en zal het ook niet opnieuw gaan verkeren wanneer je spaarzame eetmomenten onvoldoende voorzien in zogenaamde essentiële voedingsstoffen of overschotten in je lijf teweegbrengen in zogenaamde niet-essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen 

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat het verbruik in je lijf gedurende je actieve wandelvakantie niet zo hoog zal zijn als je zou verwachten, wanneer hetgeen je eet gedurende die vakantie structurele tekorten vertoont in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen of veelvuldig overschotten heeft veroorzaakt in bovengenoemde niet-essentiële stoffen.

In het geval van Hilda is het lage verbruik in haar lijf gedurende haar vakantie ook te verklaren in scheve verhoudingen tussen essentiële en niet-essentiële voedingsstoffen in haar spaarzame eetmomenten:

  • Haar spaarzame eetmomenten bestonden hoofdzakelijk uit geraffineerde graanproducten (witmeelproducten) en bevatten helaas maar weinig groenten en fruit, magere eiwitbronnen of hoogwaardige bronnen van vet.

Conclusie en antwoord op de vraag van Hilda:

  • Dit komt, omdat inspanning, zoals urenlang wandelen door bergachtig gebied, je lijf (je spierweefsel) doet uitputten. Wanneer je lijf vervolgens niet de kans krijgt te herstellen hiervan, dan zal het verbruik in je lijf steeds lager worden. Hiervan kan het helaas niet herstellen wanneer je op zeer weinig momenten van de dag iets eet en hetgeen je eet onvoldoende bijdraagt aan het bereiken van rust en het herstel van een goede voedingstoestand in je lijf. Jouw voeding gedurende je vakantie heeft onvoldoende bijgedragen hieraan, waardoor het verbruik in je lijf lager is geweest dan je zou vermoeden bij zoveel activiteit.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: