Vandaag een antwoord op de vraag van Kim:

  • Ik volg een ketogeen dieet. Een dieet waarbij je je koolhydraat inname sterk beperkt en inname van ketogene voedingsstoffen (vetten en eiwitten) optimaliseert, zodat je lichaam vetten (vetzuren) gaat verbranden in plaats van koolhydraten(glucose). Nu vertelde mijn vriendin dat de voedingsmiddelen waar ik mijn dieet mee samenstel wel erg zoutrijk zijn en dat dit een nadelige invloed heeft op het verlies van lichaamsvet. Dit snap ik niet, want zout levert toch geen calorieën of koolhydraten welke de afname van mijn lichaamsvet in de weg kunnen staan?

De afname van je lichaamsvetmassa

De snelheid waarmee je lichaamsvetmassa daalt hangt af van de hoogte van het brandstofverbruik (in dit geval het verbruik van vetzuren en ketonen in plaats van glucose) in je lijf:

  • Is het brandstofverbruik in je lijf hoog, dan zal je sneller vetmassa verliezen dan wanneer het brandstofverbruik in je lijf laag is.

Het verbruik van brandstoffen (in dit geval vetzuren en ketonen)  in je lijf

Het verbruik van vetzuren in je lijf hangt samen met de enzymwerking in je lijf en of je cellen in staat zijn te reageren op signaalstoffen welke het verbruik van deze vetzuren in plaats van glucose stimuleren.

Is de enzymwerking in je lijf slecht en kunnen je cellen (als gevolg daarvan) niet goed reageren op deze signaalstoffen, dan zal het van het verbruik van vetzuren in je lijf alsnog niet al teveel plaatsvinden en zal je vetmassa niet tot nauwelijks afnemen.

Dit is aan de orde (een slechte enzymwerking in je lijf) wanneer de voedingstoestand in je lijf slecht is en (als gevolg daarvan) de optimale zuurtegraad in je weefsels en de aanwezigheid van voldoende co-enzymen in je weefsels niet gegarandeerd is.

Dit betekent dat wanneer je met je ketogene dieet de voedingstoestand in je lijf doet verslechteren, het verbruik van brandstoffen (vetzuren en ketonen in dit geval) in je lijf zal dalen en je lichaamsvetmassa niet tot nauwelijks af zal nemen.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf is slecht wanneer er tekorten in zogenaamde essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf, maar ook wanneer er scheve verhoudingen tussen essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf.

Deze tekorten en scheve verhoudingen zullen onder andere heersen wanneer je ketogene dieet deze veroorzaakt.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Dit betekent dat pas wanneer je ketogene dieet geen tekorten of scheve verhoudingen veroorzaakt in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, de enzymwerking in je lijf optimaal kan blijven, je cellen in staat zullen zijn te reageren op signaalstoffen welke de verbranding van vetzuren stimuleren en je lichaamsvetmassa spoedig kan gaan slinken.

Natrium (het mineraal welke aanwezig is in zout welke vaak aan bewerkte eiwitrijke en vetrijke voedingsmiddelen wordt toegevoegd) is een essentiële voedingsstof.

Een stof welke je lichaam nodig heeft om in evenwicht te kunnen blijven, maar welke bij overschotten in dit mineraal (dus bij scheve verhoudingen tussen dit mineraal en andere mineralen in je lijf) ook kan zorgen voor het vasthouden van vocht in je bloedbaan en een verhoogde spanning op je celmembranen.

Wanneer er door een overschot in natrium in je voeding en lijf veel vocht vastgehouden wordt in je bloedbaan en een verhoogde spanning op je celmembranen ontstaat, dan zal de ideale samenstelling van je bloed verloren gaan en zal ook de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je lijf verslechteren (met een laag verbruik in je lijf tot gevolg).

Dit betekent dat wanneer je ketogene dieet een dergelijk overschot (en daardoor een scheve verhouding tussen verschillende mineralen in je lijf) veroorzaakt, je dieet inderdaad het optimale verbruik van vet in je lijf in de weg staat en je lichaamsvetmassa minder snel zal slinken dan wanneer dit overschot (deze scheve verhouding in mineralen in je lijf) niet veroorzaakt wordt.

Conclusie en antwoord op de vraag van Kim:

  • Je lichaamsvetmassa zal enkel zichtbaar slinken wanneer je (ketogene) dieet het verbruik in je lijf niet al teveel verlaagt. Helaas zal het brandstofverbruik in je lijf dalen wanneer je ketogene dieet het vasthouden van vocht in je bloedbaan en een verhoging van de spanning op je celmembranen doet veroorzaken. Dit doet het wanneer er veel toegevoegd zout (natriumhoudend zout) aanwezig is in je dieet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: