Vandaag een antwoord op de vraag van Patricia:

  • Ik volg een ketogeen dieet. Een dieet waarbij je je lichaam stimuleert (dwingt) vetzuren en ketonen als brandstof te gebruiken in plaats van glucose. Toch slinkt mijn lichaamsvetmassa niet heel snel (merk ik op en kan ik ook met meetapparatuur meten). Hoe kan ik dit meer en vooral ook sneller laten slinken?

De afname van je lichaamsvetmassa

De snelheid waarmee je lichaamsvetmassa daalt hangt af van de hoogte van het brandstofverbruik (in dit geval het verbruik van vetzuren en ketonen in plaats van glucose) in je lijf:

  • Is het brandstofverbruik in je lijf hoog dan zal je sneller vetmassa verliezen, dan wanneer het brandstofverbruik in je lijf laag is.

Het verbruik van brandstoffen (in dit geval vetzuren en ketonen)  in je lijf

Het verbruik van vetzuren in je lijf hangt samen met de enzymwerking in je lijf.

Is de enzymwerking in je lijf slecht, dan zal het verbruik van vetzuren in je lijf alsnog niet al teveel plaatsvinden en zal je vetmassa niet tot nauwelijks afnemen.

Dit is aan de orde (een slechte enzymwerking in je lijf) wanneer de voedingstoestand in je lijf slecht is en (als gevolg daarvan) de optimale zuurtegraad in je weefsels en de aanwezigheid van voldoende co enzymen in je weefsels niet gegarandeerd is.

Dit betekent dat wanneer je met je ketogene dieet de voedingstoestand in je lijf doet verslechteren, het verbruik van brandstoffen (vetzuren en ketonen in dit geval) in je lijf zal dalen en je lichaamsvetmassa niet tot nauwelijks af zal nemen.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf is slecht wanneer er tekorten in zogenaamde essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf, maar ook wanneer er overschotten in zogenaamde niet essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf.

Deze tekorten en overschotten zullen onder andere heersen wanneer je ketogene dieet deze veroorzaakt.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat pas wanneer je ketogene dieet geen tekorten meer veroorzaakt in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en ook geen overschotten in bovengenoemde niet-essentiële stoffen, de enzymwerking in je lijf optimaal zal zijn, de verbranding van brandstoffen (in dit geval vetzuren en ketonen) in je lijf optimaal zal zijn en je lichaamsvetmassa spoedig kan gaan slinken.

Conclusie en antwoord op de vraag van Patricia:

  • Je lichaamsvetmassa zal enkel zichtbaar slinken wanneer je (ketogene) dieet minder brandstoffen levert dan er verbruikt kunnen worden in je lijf. Het brandstofverbruik in je lijf zal echter dalen wanneer je ketogene dieet de enzymwerking in je lijf doet verslechteren. Dit betekent dat enkel een ketogeen dieet welke een optimaal verloop dan de enzymwerking in het lijf ondersteunt en helpt behouden, voor een zichtbare slinking van je lichaamsvetmassa zal zorgen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: