Vandaag een antwoord op de vraag van Irene:

  • Al jaren houd ik dagelijks mijn calorie-inname bij. Hierdoor heb ik een beeld kunnen vormen hoeveel kcal ik ongeveer kan hebben op een dag zonder aan te komen in gewicht. Deze richtlijn heeft me gedurende mijn vakantie ook geholpen keuzes te maken. Zo heb ik elke avond een droog wit wijntje gekozen om de dag mee af te sluiten, omdat deze minder calorieën leverde dan de hapjes welke op tafel kwamen te staan. Toch was ik na mijn vakantie aangekomen, terwijl ik mijn daglimiet qua calorieën niet had overschreden (als gevolg van mijn keuze voor het drankje i.p.v. het hapje). Hoe kan dit?!

Gewichtstoename

Gewichtstoename is het gevolg van een hogere calorie inname dan hetgeen je lichaam verbruikt (zo leren we).

Dit betekent dat wanneer je bent aangekomen gedurende je vakantie (net als Irene), terwijl je calorie inname geen dag hoger is geweest dan je gebruikelijke calorie inname thuis (welke niet voor gewichtstoename zorgt), het verbruik in je vakantie kennelijk lager was dan thuis.

Het verbruik in je lijf

Het verbruik in je lijf zal dalen wanneer de enzymen in je lijf niet goed kunnen werken.

Deze kunnen niet goed werken wanneer je weefsels uitgeput zijn geraakt van vocht, vitamines en mineralen.

Dit betekent dat het verbruik in je lijf zal dalen, wanneer hetgeen je besluit te eten of drinken je weefsels doet uitputten van vocht, vitamines en mineralen.

Het uitputtende effect van alcoholische dranken

Wanneer je een alcoholisch drankje (zoals een droge witte wijn) drinkt, dan vereis je van je lijf ( je lever) dat deze zich in de uren daarna bezig gaat houden met de ontgifting van alcohol.

Dit betekent dat ten tijde van deze alcohol ontgifting je lijf even niet gevoed (aangevuld) zal worden met vocht en ook niet met essentiële voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen.

Sterker nog:

  • De ontgifting van alcohol put je weefsels versneld uit van diens vocht en voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen.

Dit heeft tot gevolg dat het verbruik in je lijf zal dalen en lager zal zijn t.o.v. anders, nadat deze uitputtingsslag heeft plaatsgevonden, waardoor de calorieën aanwezig in hetgeen je eet en drinkt eerder als overschot ervaren zullen worden door je lijf en opgeslagen zullen worden als vet t.o.v. anders.

Verbruik verhogende hapjes

Een hoog verbruik in je lijf (las je zojuist) kan je enkel behouden wanneer de enzymen in je lijf goed kunnen blijven werken.

Je las ook dat deze enkel goed kunnen blijven werken wanneer je weefsels niet uitgeput raken in vocht, vitamines en mineralen.

Deze uitputting zal echter wel plaatsvinden wanneer jij gedurende je dag (inclusief je avond) de voedingstoestand in je lijf laat verslechteren (tekortschiet in de aanlevering van voldoende vocht en essentiële voedingsstoffen).

Dit betekent dat het verbruik in je lijf enkel hoog zal blijven wanneer jij gedurende je dag maaltijden en hapjes tot je neemt welke het verslechteren van de voedingstoestand in je lijf helpen voorkomen (maaltijden en hapjes tot je neemt welke optimaal voorzien in vocht en essentiële voedingsstoffen).

Dit betekent tevens dat je gedurende een zomeravond beter een aantal hapjes kan kiezen om te eten (uitsluitend hapjes die gezamenlijk veel vocht en essentiële voedingsstoffen leveren uiteraard), dan te kiezen voor een wat calorie-armer droog wit wijntje (een drankje welke de voedingstoestand in je lijf acuut doet verslechteren en je weefsels doet uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen), wanneer je gewichtstoename (als gevolg van een laag verbruik in je lijf) zoveel mogelijk wilt voorkomen.

Essentiële voedingsstoffen 

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette)vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Conclusie en antwoord op de vraag van Irene:

  • Dit komt, omdat alcoholische dranken (zoals witte wijn) uitputting veroorzaken. Uitputting van stoffen welke nodig zijn in je lijf om een hoog verbruik in je lijf te kunnen behouden. Dit betekent dat het drinken van een wijntje elke avond kan maken dat hetgeen je lichaam normaal gesproken best kan verbruiken elke dag, gedurende je vakantie niet goed verbruikt kan worden door en in je lijf met opslag en gewichtstoename tot gevolg.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: