Vandaag een antwoord op de vraag van Eefke:

  • Ik wil graag wat gewicht verliezen en ben om die reden een dieet aan het volgen. De zeer afgebakende richtlijnen en adviezen welke het dieet verschaft volg ik nauwkeurig op. Ik snap daardoor niet dat mijn gewichtsafname per week sterk wisselt en er zelfs weken zijn waarin mijn gewicht niet afneemt. Hoe kan dit zo variëren, terwijl ik nog geen moment heb afgeweken van de dieetrichtlijnen en dieetadviezen?!

Wekelijks gewichtsverlies

Wekelijks gewichtsverlies is niet gegarandeerd, wanneer jij op één of meerdere van de zeven dagen die een week telt afwijkt van hetgeen je dieet voorschrijft en adviseert.

Dit betekent echter niet dat wanneer je op geen enkele dag van een week die achter je ligt bent afgeweken van hetgeen je dieet voorschreef en adviseerde, dit het verlies van enig, laat staan een vaste hoeveelheid, gewicht in die week doet garanderen (heeft Eefke al wel gemerkt).

Dit heeft met twee factoren te maken:

  • Er kunnen in die week alsnog vele factoren hebben geheerst welke een afname in gewicht in de weg hebben gestaan.
  • Er kunnen in die week alsnog vele factoren hebben geheerst welke een toename in gewicht hebben veroorzaakt.

Dit betekent dat wanneer veel factoren hebben geheerst in een bepaalde week welke de afname in gewicht in de weg kunnen doen staan of zelfs de toename in gewicht kunnen veroorzaken, een afname in gewicht in die week (ondanks het strak aanhouden van je dieetrichtlijnen en dieetadviezen) niet vanzelfsprekend is.

Het verlies van gewicht

Gewichtsverlies is het gevolg van een lagere calorie-inname dan hetgeen je lichaam verbruikt.

Om die reden zorgen dieetrichtlijnen en dieetadviezen er altijd voor dat je calorie-inname lager is dan hetgeen een gemiddeld lichaam verbruikt.

Er kunnen echter ook andere factoren dan je dieet (en hoe goed je de richtlijnen en adviezen van dit dieet opvolgt) van invloed zijn op het verlies van gewicht.

Deze factoren kunnen alsnog het verlies van gewicht in de weg staan, terwijl jij de richtlijnen en adviezen van je dieet strak opvolgt.

Dit betreffen factoren welke het verbruik in je lijf beïnvloeden (verlagen).

Factoren zoals een slechte nachtrust, stress (uitputting door hoge activiteit), het gebruik van bepaalde medicijnen of een slechte werking van één of meerdere organen of klieren in je lijf.

Dit betekent dat wanneer één of meerdere van bovengenoemde factoren aan de orde is geweest in een bepaalde week, het strak aan (blijven) houden van je dieetrichtlijnen en dieetadviezen in die week alsnog geen gewichtsverlies kan garanderen in die desbetreffende week.

Een toename in gewicht

Een toename in gewicht is het gevolg van een toename in lichaamsvet, lichaamsvocht of spiermassa.

Wanneer je calorie-inname (door het strak opvolgen van je dieetrichtlijnen en dieetadviezen) laag is, dan zal je dieet geen toename in lichaamsvet veroorzaken.

Er kunnen echter ook andere factoren dan je dieet (en je calorie inname) van invloed zijn op je gewicht en deze doen toenemen, terwijl jij de richtlijnen en adviezen van je dieet strak opvolgt en daardoor geen toename in lichaamsvet veroorzaakt.

Dit betreffen factoren die een proces genaamd lipogenese in je lijf stimuleren, factoren die een opstapeling van afvalstoffen in je lijf veroorzaken (en daardoor de zuurtegraad in je weefsels verhogen en vochtretentie in je weefsels veroorzaken) en factoren die spiergroei (de afgifte en werkzaamheid van groeihormoon in je lijf) stimuleren.

Factoren zoals stress (uitputting), een vochttekort in je dieet, het gebruik van bepaalde medicijnen (met bloedsuikerspiegel verhogende eigenschappen), een slechte werking van één of meerdere organen of klieren in je lijf en krachttraining.

Dit betekent dat wanneer één of meerdere van bovengenoemde factoren aan de orde is geweest in een bepaalde week, het strak aan (blijven) houden van je dieetrichtlijnen en dieetadviezen in die week alsnog een toename in gewicht in die desbetreffende week niet zal kunnen voorkomen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Eefke:

  • Dit komt, omdat het strak opvolgen van dieetrichtlijnen en dieetadviezen helemaal geen wekelijks gewichtsverlies kan garanderen. Dat kan enkel gegarandeerd worden wanneer er een week waarin je je dieetrichtlijnen en dieetadviezen strak hebt opgevolgd totaal geen andere factoren hebben geheerst welke het verlies in gewicht in de weg kunnen staat of een toename in gewicht (lichaamsvet, lichaamsvocht of spiermassa) veroorzaken namelijk.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: