Vandaag een antwoord op de vraag van Frans:

  • Gedurende de vakantie ontbijten we elke ochtend met het hele gezin aan de keukentafel (i.t.t. anders). Brood eten we dan. Omdat ongeroosterd, belegd brood meer calorieën levert dan de ontbijtsmoothie waar mijn vrouw thuis mee ontbijt is ze deze vakantie gaan ontbijten met geroosterd, belegd brood. Ze heeft namelijk ontdekt dat geroosterd brood minder calorieën levert dan ongeroosterd brood en denkt nu dat ze er goed aan doet geroosterd brood te eten gedurende haar vakantie i.p.v. ongeroosterd brood, omdat ze graag af wil vallen. Klopt dat wel?!

Gewichtsverlies

Wanneer je (net als de vrouw van Frans) gewicht wil verliezen, dan is afbraak en verbranding van overtollig lichaamsvet je doel (neem ik aan).

Om dit te kunnen bereiken moet je voeding een tekort veroorzaken in calorie leverende voedingsstoffen t.o.v. het verbruik in je lijf (leren we met z’n allen).

Dit betekent dat wanneer je je calorie-inname laag houdt (net als de vrouw van Frans tracht te doen), maar in de tussentijd het verbruik in je lijf verlaagt (als gevolg van hetgeen je kiest te eten), alsnog weinig afbraak en verbranding van overtollig lichaamsvet plaats zal vinden in je lijf.

Het caloriegehalte van geroosterd brood

Wanneer je een ongeroosterde snee brood op een weegschaaltje legt, dan krijg je een bepaald aantal gram te zien.

Dit betreft vaak zo’n 30-35 g.

Wanneer je een geroosterde snee brood op een weegschaaltje legt, dan is het aantal gram welke je te zien krijgt een stuk lager dan dat.

Dit komt, omdat het vocht in het brood verloren is gegaan gedurende het roosteren.

Wanneer je vervolgens de voedingswaarde van 100 g van je brood gaat bekijken (op de verpakking van je ongeroosterde brood) en gaat berekenen hoeveel kcal een sneetje ongeroosterd brood levert t.o.v. een geroosterd sneetje brood (door het gewicht van een sneetje te vermenigvuldigen met het kcal gehalte per 100 g van het ongeroosterde brood en dit te delen door 100), dan zal de uitkomst van deze berekening niet kloppen.

Hetgeen gedurende het roosteren verloren is gegaan is namelijk vocht en dus niet het calorie leverende deel van de ongeroosterde boterham.

Dit betekent dat een geroosterd sneetje brood helemaal niet een lager caloriegehalte, maar een vergelijkbaar caloriegehalte bezit als een ongeroosterd sneetje brood.

De invloed van geroosterd brood op het verbruik in je lijf

Het verbruik in je lijf zal dalen wanneer de enzymen in je weefsels niet goed kunnen functioneren.

Dit is het geval wanneer afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden uit je weefsels en uiteindelijk ook niet uit je lijf.

Dit betekent dat wanneer je (vermoedelijk caloriearme) keus qua voeding de afvoer van afvalstoffen uit je weefsels en lijf verslechtert, weinig afbraak en verbranding van overtollig lichaamsvet plaats zal vinden in je lijf.

De afvoer van afvalstoffen uit je weefsels

De afvoer van afvalstoffen uit je weefsels zal verslechteren wanneer je steunweefsels in slechte conditie verkeren.

Dit verkeren ze wanneer je (caloriearme) voeding met regelmaat overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen en tekorten in vocht veroorzaakt in je lijf en (steun)weefsels.

Het gehalte aan niet-essentiële stoffen in geroosterd brood

Zowel ongeroosterd brood als geroosterd brood bezit een hoog gehalte aan de niet-essentiële stof glucose (aanwezig in zetmeel).

Wanneer je brood roostert, dan ontstaan er naast deze niet-essentiële stof echter ook nog meer niet-essentiële stoffen.

Stoffen (verbrandingsproducten) welke een belasting kunnen vormen voor je lijf.

Stoffen zoals acrylamides (stoffen welke gedurende verbrandingsreacties gevormd worden).

Dit betekent dat wanneer je (vermoedelijk caloriearme) ontbijt van geroosterd brood meer niet-essentiële voedingsstoffen (meer verbrandingsproducten) bezit en minder vocht dan een ontbijt met ongeroosterd brood, dit ontbijt meer nadelen zal leveren m.b.t. het hoog houden van het verbruik in je lijf t.o.v. een ontbijt met ongeroosterd brood en dat dit ontbijt niet de beste keus (van die twee keuzes) garandeert (wanneer afvallen je doel is). 

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: