Vandaag een antwoord op de vraag van Bea:

  • Ik ben zeer actief aangelegd en daarbij  ook nog eens heel impulsief en onoplettend van aard. Hierdoor (als gevolg van deze eigenschappen) heb ik in de loop der jaren al vele blauwe plekken opgelopen, maar tot voor kort nog nooit een kneuzing of botbreuk gelukkig. Vanaf de overgang is dit veranderd en loop ik de ene na de andere kneuzing op. Ook heb ik al twee keer iets gebroken gehad sindsdien. Broze botten (osteoporose) schijn ik te bezitten (is recentelijk gebleken). Toen ik dat hoorde ben ik meteen mijn zuivelconsumptie en op die manier mijn inname van calcium gaan verhogen, maar mijn bot gezondheid verbetert vooralsnog niet helaas. Dit begrijp ik niet. Waarom herstellen mijn botten niet?!

Een verhoogde zuivel (en calcium) inname

De aanwezigheid van voldoende calcium in je lijf is nodig om een goede bot gezondheid te kunnen behouden en een slechte bot gezondheid te kunnen verbeteren.

Het herstellen en behouden van een goede bot gezondheid is dan weer nodig om bot breuken zoveel mogelijk te kunnen voorkomen.

Dit betekent dat je botten heel makkelijk kunnen breken, wanneer je voeding onvoldoende calcium bevat.

Dit betekent echter niet dat een verhoging van je calcium inname (een verhoging van de inname van calcium leverende zuivel) een verbetering van je bot gezondheid en het minder snel oplopen van bot breuken doet garanderen (heeft Bea aan den lijve ondervonden).

Dit heeft met twee factoren te maken:

  • Een verhoogde zuivel inname en daardoor verhoogde calcium inname kan alsnog niet een goed transport van calcium doorheen je darmwand garanderen.
  • Een verhoogde zuivel inname en daardoor verhoogde calcium inname kan alsnog niet de benutting van calcium als bouwstof van je botten garanderen.

Dit betekent dat wanneer het transport van calcium doorheen je darmwand niet goed verloopt en ook wanneer de benutting van calcium als bouwstof van je botten niet aan de orde is, een verhoging van je zuivel inname en daardoor een verhoging van je calcium inname alsnog niet kan zorgen voor een betere bot gezondheid en het minder snel oplopen van bot breuken, omdat het voorkomen van of herstel van broze botten dan alsnog niet uitgevoerd kan worden.

Het transport van calcium doorheen je darmwand

Het transport van calcium doorheen je darmwand zal verslechteren wanneer het gehalte aan vitamine D in je lijf laag is en ook wanneer de werkzaamheid van deze vitamine te wensen overlaat.

Een laag gehalte aan vitamine D in je lijf kan het gevolg zijn, wanneer je zuivel verrijkte voeding structurele tekorten vertoont in bronnen van vitamine D zoals vetrijke dierlijke voeding.

Een slechte werking van vitamine D kan het gevolg zijn, wanneer je zuivel verrijkte voeding structurele tekorten vertoont in één of meerdere essentiële voedingsstoffen.

Dit betekent dat wanneer je voeding structurele tekorten vertoont in één of meerdere essentiële voedingsstoffen of structurele tekorten vertoont in enkel de essentiële vitamine D, het transport van calcium doorheen je darmwand niet goed zal verlopen en een verhoogde zuivel en calcium inname niet een betere bot gezondheid en het minder snel oplopen van bot breuken kan garanderen.

Het benutten van calcium als bouwstof van je botten

De benutting van calcium als bouwstof van je botten zal niet aan de orde zijn wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf en calcium onder invloed van stresshormonen aan je weefsels onttrokken wordt.

Ook dit is aan de orde wanneer je zuivel verrijkte voeding structurele tekorten vertoont in één of meerdere essentiële voedingsstoffen.

Dit betekent dat wanneer je voeding structurele tekorten vertoont in essentiële voedingsstoffen, niet alleen de werking van vitamine D zal verslechteren en het transport van calcium door je darmwand zal verslechteren, maar ook de benutting van calcium als bouwstof van je botten zal afnemen en een verhoogde zuivel inname niet een betere bot gezondheid en het minder snel oplopen van bot breuken kan garanderen.

Essentiële voedingsstoffen

Essentiële voedingsstoffen betreffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

 Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Conclusie en antwoord op de vraag van Bea:

  • Dit komt, omdat een verhoogde zuivel inname en daardoor een verhoogde calcium inname niet een verbetering van je bot gezondheid en minder snel oplopen van bot breuken kan garanderen. Dit komt, omdat je alsnog een slechte bot gezondheid zal behouden wanneer het transport van calcium doorheen je darmwand als ook de benutting van calcium als bouwstof van je botten niet optimaal verloopt. Dit is aan de orde wanneer je zuivel verrijkte eet- en drinkpatroon structurele tekorten vertoont in één of meerdere essentiële voedingsstoffen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: