Vandaag een antwoord op de vraag van Leonie:

  • Ik kamp al een hele tijd met allerhande gezondheidsklachten. Klachten waaronder extreme moeheid. Als ik kijk naar mijn eerdere eetpatroon is dat wellicht ook niet zo gek, want de gemakzucht droop daarvan af. Afgelopen jaar werd ik bewust gemaakt van de invloed van voeding op mijn klachten. Dit heeft me gemotiveerd mijn eetpatroon grondig te veranderen. Sindsdien stel ik mijn voeding samen met uitsluitend voedzame, onbewerkte ingrediënten en maak ik alle baksels in mijn eetpatroon zelf. Mijn klachten, waaronder de extreme moeheid, zijn echter nog niet sterk afgenomen sindsdien. Dit begrijp ik niet. Hoe kan het dat mijn moeheid niet afneemt nu ik mijn voeding samenstel met uitsluitend mooie, onbewerkte ingrediënten?!

Vermoeidheid

Vermoeidheid zal ontstaan en blijven heersen, wanneer je lichaamsvloeistoffen regelmatig een belastende samenstelling (een hoge zuurtegraad) bezitten.

Dit is onder andere aan de orde wanneer jij je lichaam regelmatig voedt met gemaksvoeding (voeding arm in vocht, vezels en vitamines en rijk in geraffineerde suikers en geraffineerd vet).

Dit betekent echter niet dat wanneer je je eetpatroon gaat samenstellen met verse, onbewerkte voeding (voeding rijk in vocht, vezels en vitamines en zonder geraffineerde suikers of geraffineerd vet), dit een afname van moeheid (en andere klachten) doet garanderen (heeft Leonie al wel gemerkt).

Dit heeft met twee factoren te maken:

  • Een belastende samenstelling (een hoge zuurtegraad) van je lichaamsvloeistoffen kan alsnog ontstaan en blijven bestaan wanneer de voedzame, verse, onbewerkte ingrediënten waaruit je huidige eetpatroon is opgebouwd onvoldoende voorzien in zogenaamde essentiële voedingsstoffen.
  • Een belastende samenstelling (een hoge zuurtegraad) van je lichaamsvloeistoffen kan alsnog ontstaan en blijven bestaan wanneer de voedzame, verse, onbewerkte ingrediënten waaruit je huidige eetpatroon is opgebouwd door jouzelf nog flink bewerkt worden (wanneer je er regelmatig baksels mee vormt) en daardoor met regelmaat overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaakt.

Dit betekent dat wanneer een belastende samenstelling (een hoge zuurtegraad) van je lichaamsvloeistoffen alsnog regelmatig heerst in je lijf of regelmatig ontstaat in je lijf, een afname in moeheid en andere klachten (ondanks de grote verandering in je eetpatroon m.b.t. de voedzaamheid ervan) niet vanzelfsprekend is.

Een optimale zuurtegraad

In je lijf worden voortdurend afvalstoffen gevormd welke de zuurtegraad in je lijf (je lichaamsvloeistoffen) doen verhogen.

Wanneer je voeding onvoldoende stoffen biedt welke de tijdige verdunning, neutralisatie en afvoer van die afvalstoffen mogelijk doen maken, dan zal de optimale zuurtegraad in je lichaam verloren gaan.

Dit is ook aan de orde wanneer je voeding teveel stoffen biedt welke je lichaam doen uitputten van vocht.

Hiervan is sprake wanneer je voeding tekorten vertoont in vocht en zogenaamde essentiële voedingsstoffen of overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaakt.

Dit betekent dat wanneer je huidige eetpatroon (samengesteld met uitsluitend voedzame, verse, onbewerkte ingrediënten) onvoldoende essentiële bouwstoffen levert of overschotten in je lijf veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen, het vervangen van alle gemaksvoeding in je eerdere eetpatroon door deze voedzame ingrediënten niet een afname in vermoeidheid en andere klachten met zich mee zal hoeven brengen.

Essentiële voedingsstoffen en niet-essentiële voedingsstoffen

Essentiële voedingsstoffen betreffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Conclusie en antwoord op de vraag van Famke:

  • Dit komt, omdat het uitsluitend kiezen voor voedzame, onbewerkte ingrediënten en het niet meer kiezen voor gemaksvoeding (bewerkte voedingsmiddelen), helemaal geen afname van moeheid en andere klachten kan garanderen. Dat kan enkel gegarandeerd worden wanneer de voedzame, onbewerkte ingrediënten waar je je huidige eetpatroon mee samenstelt optimaal voorzien in vocht en essentiële voedingsstoffen en geen overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaken namelijk. Wanneer je zelf flink aan het bakken slaat met voedzame, onbewerkte ingrediënten, dan is het gehalte aan vocht en intacte essentiële stoffen in het eindproduct vaak al heel wat lager en het gehalte aan niet-essentiële stoffen (zoals de stoffen voortkomend uit verbrandingsreacties) heel wat hoger dan in de oorspronkelijke losse ingrediënten bijvoorbeeld.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: