Vandaag een antwoord op de vraag van Patrick:

  • Een vriend van mij heeft allerhande apparatuur om te kunnen meten of hij gedurende het sporten in de vetverbrandings zone zit. Ondanks deze focus van hem en zijn frequente sporten (in die zone waarin zijn apparatuur aangeeft dat vetverbranding plaats zou moeten vinden) daalt zijn vetpercentage nog niet noemenswaardig. Hoe kan dit? Vindt er wel daadwerkelijk vetverbranding plaats wanneer je in de vetverbrandings zone sport, zoals deze vriend doet?

Vet verbranding

De verbranding van vetzuren in je cellen wordt ook wel betaoxidatie genoemd.

Het is een proces waar zuurstof voor nodig is (een zuurstofafhankelijk, aeroob proces).

Dit proces kan enkel optimaal (in alle delen van je lijf) uitgevoerd worden wanneer je bloedsuikerspiegel stabiel laag is, je lichaam in evenwicht verkeert en het transport en de verdeling van vetzuren en zuurstof door je bloedbaan en over al je cellen goed mogelijk is.

Dit betekent dat wanneer je ervoor zorgt dat je voortdurend in de zogenaamde vetverbrandingszone sport, maar op dat moment je bloedsuikerspiegel niet stabiel laag is, je lichaam niet in evenwicht verkeert en het transport en de verdeling van vetzuren en zuurstof door je bloedbaan en over je cellen daardoor niet optimaal (niet in alle delen van je lijf) goed verloopt, je alsnog niet veel vetten zult verbranden.

Beïnvloedende factoren

Sporten in de vetverbrandingszone is niet hetgeen een optimale verbranding van vet in je lijf (vet verbranding in alle delen van je lijf) kan garanderen (las je zojuist).

Daar is namelijk ook een stabiel lage  bloedsuikerspiegel, evenwicht in je lijf en een goed transport en goede verdeling van vetzuren en zuurstof door je bloedbaan en over je cellen voor nodig.

Helaas zijn er vele factoren welke hierop van invloed zijn en welke een optimale bloedsuikerspiegelregulatie, het behoud van het evenwicht in je lijf en ook een optimaal verlopend transport en een optimale verdeling van zuurstof en vetzuren door je bloedbaan en over je cellen in de weg kunnen staan.

Factoren zoals de voedingstoestand in je lijf:

  • Is de voedingstoestand in je lijf slecht, dan kan je bloedsuikerspiegel niet goed gereguleerd worden, kan het evenwicht in je lijf niet goed bewaakt blijven en kan ook het transport en de verdeling van zuurstof en vetzuren door je bloedbaan en over je cellen niet goed plaatsvinden.

Dit betekent dat wanneer je ervoor zorgt dat je voortdurend in de zogenaamde vetverbrandingszone sport, maar op dat moment de voedingstoestand in je lijf slecht is of verslechtert en daarna niet snel weer verbetert (hersteld wordt), je alsnog niet veel vetten zal verbranden.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf is slecht wanneer er tekorten in zogenaamde essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf, maar ook wanneer er overschotten in zogenaamde niet essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf.

Deze tekorten en overschotten zullen heersen wanneer je voeding deze veroorzaakt.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette)vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je ervoor zorgt dat je voortdurend in de zogenaamde vetverbrandingszone sport, maar je voeding structurele tekorten in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen veroorzaakt en structurele overschotten in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt, je alsnog niet veel vetten zal verbranden.

Conclusie en antwoord op de vraag van Patrick:

  • Vetverbranding vindt enkel goed plaats (in alle delen van je lijf) wanneer aan meerdere voorwaarden (waaronder de aanwezigheid van een goede voedingstoestand in je lijf en de aanwezigheid van een goed gereguleerde bloedsuikerspiegel) is voldaan. Sporten in de vetverbrandingszone kan niet garanderen dat aan al deze voorwaarden kan worden voldaan, waardoor sporten in die zone geen optimale vetverbranding (doorheen heel je lijf) kan garanderen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: