Vandaag een antwoord op de vraag van Ellen:

  • Mijn vriendin heeft begin dit jaar alle ongezonde snacks en alle ongezonde dranken uit haar voorraadkast weggegooid en deze sindsdien nooit meer gekocht, gegeten of gedronken. Ze snackt nu alleen nog maar van gezonde dingen en drinkt enkel nog maar water. Haar klachten (waar ze al jaren mee kampte) zijn in het afgelopen jaar als sneeuw voor de zon verdwenen en ze heeft daarbij ook nog eens flink wat kilo’s verloren. Ook ik ben nu al een aantal weken enkel nog maar water aan het drinken en gezonde snacks aan het eten, maar mijn gezondheid is sindsdien nog niet veel verbeterd (mijn klachten zijn nog niks afgenomen). Hoe kan dit?

Gezondheidswinst

Gezondheidswinst zal uitblijven (en heersende klachten zullen blijven bestaan) wanneer je veranderde eetpatroon onvoldoende in staat is een goede voedingstoestand in je lijf te herstellen en deze ook te behouden.

Wanneer er alsnog geen goede voedingstoestand bereikt wordt in je lijf (als gevolg van aanpassingen in je eetpatroon), dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels namelijk.

Gevolg (wanneer er na aanpassingen in je eetpatroon alsnog geen goede voedingstoestand heerst in je lijf):

  • De verdeling van vocht en voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over verschillende delen van je lijf zal alsnog niet optimaal verlopen.
  • De aansturing en het op elkaar afstemmen van processen in je weefsels (m.b.v. hormonen) zal alsnog niet optimaal verlopen.
  • De enzymwerking in je weefsels zal alsnog niet optimaal zijn.
  • Hetgeen ten grondslag ligt aan je klachten kan alsnog niet goed herstellen.
  • Nieuwe klachten kunnen ontstaan.

Dit betekent dat wanneer je (net als Ellen) geen gezondheidswinst haalt uit de aanpassingen welke je hebt verricht aan je eerder veel minder gezonde eetpatroon, de veranderde invulling van dit eetpatroon kennelijk alsnog onvoldoende toereikend is om een goede voedingstoestand in je lijf te kunnen herstellen en behouden.

Dit betekent tevens dat wanneer je (net als de vriendin van Ellen) juist enorm veel gezondheidswinst haalt uit de aanpassingen welke jij hebt verricht aan je eerder veel minder gezonde eetpatroon, de veranderde invulling van jouw eetpatroon kennelijk behoorlijk toereikend is om een goede voedingstoestand in jouw lijf te kunnen herstellen  en behouden.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je veranderde eetpatroon alsnog tekorten vertoont in vocht, voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart of wanneer je veranderde eetpatroon dit heeft doen veroorzaken.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Ellen) geen gezondheidswinst haalt uit de aanpassingen welke je hebt verricht aan je eerder veel minder gezonde eetpatroon, dit enkel kan veranderen wanneer je je veranderde eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, het verloop (de aansturing en het op elkaar afstemmen) v.d. processen in je lijf en je gezondheid) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een beter verloop v.d. processen in je lijf en gezondheidswinst te kunnen behalen).

Dit betekent tevens dat wanneer je (net als de vriendin van Ellen) juist enorm veel gezondheidswinst haalt uit de aanpassingen welke jij hebt verricht aan je eerder veel minder gezonde eetpatroon, deze gezondheidswinst enkel behouden kan blijven wanneer je je veranderde eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, het verloop (de aansturing en het op elkaar afstemmen) v.d. processen in je lijf en je gezondheid, wat normaal gesproken kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een optimaal verloop v.d. processen in je lijf en gezondheidswinst te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Ellen:

  • Dit komt, omdat het verloop v.d. processen in je lijf alsnog niet kan verbeteren (met het uitblijven van gezondheidswinst tot gevolg) wanneer je veranderde eetpatroon onvoldoende bijdraagt aan het bereiken van een goede voedingstoestand in je lijf. Hier zal het onvoldoende aan bijdragen wanneer dit eetpatroon alsnog niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen vertoont), maar ook wanneer het klachten doet veroorzaken welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je veranderde eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren in je dagen en leven) nog steeds in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen die sinds het aanbrengen van veranderingen in hun eetpatroon wel duidelijk gezondheidswinst ervaren (zoals het lijf van je vriendin) niet (meer).

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: