Vandaag een antwoord op de vraag van Simone:

  • Ik ben iemand die elke maand flink opziet tegen de naderende menstruatie, want mijn menstruatie gaat regelmatig gepaard met best heel heftige klachten. Deze klachten zijn zelfs in heftigheid toegenomen heb ik het idee sinds de Corona lock down aan de orde is. Hoe kan dit?!

Menstruatie klachten

Je menstruatie klachten, zoals hevige bloedingen die met krampen en pijn gepaard gaan, zullen in heftigheid toenemen wanneer de voedingstoestand in je lijf flink is verslechterd.

Gevolg (wanneer de voedingstoestand in je lijf flink is verslechterd):

  • Je lichaam zal veel vaker moeite hebben je ideale bloedsamenstelling op pijl te houden t.o.v. eerder.
  • Je lichaam zal veel vaker moeite hebben vocht en voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels te verdelen t.o.v. eerder.
  • Stress hormonen zullen veel vaker afgegeven worden in je lijf t.o.v. eerder.
  • Een disbalans tussen reguliere hormonen, zoals vrouwelijke geslachtshormonen, zal veel sneller ontstaan t.o.v. eerder.
  • Klachten voortkomend uit hormonale disbalans, zoals menstruatie klachten, zullen veel sneller ontstaan t.o.v. eerder.
  • Klachten voortkomend uit hormonale disbalans, zoals menstruatie klachten, zullen veel heftiger tot uiting komen t.o.v. eerder.

Dit betekent dat wanneer ook jij (net als Simone) opeens (sinds de Corona crisis aan de orde is) heftigere menstruatie klachten hebt t.o.v. voorheen, de Corona crisis kennelijk een grote invloed heeft op de voedingstoestand in je lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen en overschotten in niet-essentiële stoffen heersen in je lijf (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je regelmatig met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt, behoorlijk vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart of rookt.

Verbeteren zal de voedingstoestand in je lijf wanneer deze tekorten en overschotten in je lijf juist worden voorkomen en opgelost.

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon geen tekorten meer vertoont (en daardoor ook niet meer veroorzaakt) in vocht, verschillende soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en nauwelijks tot geen overschotten meer veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is ook aan de orde (een verbetering van de voedingstoestand in je lijf) wanneer je darmklachten of long- lever- of nierproblemen zijn afgenomen, weer beter slaapt, minder vaak stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart of wanneer je gestopt bent met roken.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Conclusie en antwoord op de vraag van Simone:

  • Dit komt, omdat de stress voortkomend uit de Corona crisis kan leiden tot een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf. Wanneer de voedingstoestand in je lijf verslechtert, dan zullen stress hormonen regelmatig afgegeven worden in je lijf, zal regelmatig hormonale disbalans heersen in je lijf en zullen klachten voortkomend uit hormonale disbalans, zoals menstruatie klachten, toenemen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: