Vandaag een antwoord op de vraag van Laura:

  • Al jaren kamp ik met darmklachten. Zowat na elke maaltijd is het misse boel en zijn mijn darmen van slag. Echt geen touw op te trekken. En nee, ik eet niet ongezond of zo. Ik eet juist super voedzaam (in mijn beleving). Mijn vriend daarentegen heeft nooit darmklachten. Zelfs niet wanneer hij een pizza of iets dergelijks bestelt voor hemzelf (wat ikzelf bewust al nooit doe). Hoe kan dit?

Darmklachten

Je zult regelmatig darmklachten ervaren (ongeacht hoe voedzaam hetgeen je hebt gegeten ook maar is) wanneer er (al geruime tijd) een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels, zoals je darmwand weefsel, namelijk.

Gevolg (wanneer er (al geruime tijd) een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • Een slechte doorbloeding van organen en weefsels behorend tot het parasympatische deel van je zenuwstelsel, zoals je darmwand weefsel.
  • Een slecht verlopende afgifte van darmhormonen door de kliercellen in je darmwand.
  • Een slecht verlopende afgifte van darmsappen door de kliercellen in je darmwand.
  • Een slecht verlopende afgifte van slijmstoffen door de gobletcellen (slijmproducerende cellen) in je darmwand.
  • Een slecht verlopende peristaltiek (het afwisselend aan- en ontspannen) van de spieren in je darmwand.
  • Een slecht verlopende vertering van je voeding in je darmen.
  • Een slecht verlopende resorptie van verteerde voedingsstoffen in je darmen.
  • Een regelmatige opstapeling van slecht verteerde voedingsstoffen in je darmen.
  • Een verstoorde darmflora.
  • Een verstoorde zuurtegraad onder in je darmen.
  • Uitputting, irritatie en aftakeling van je darmwand (inclusief diens beschermende slijmlaag).
  • Darmklachten na zowat alles wat je hebt gegeten (voedzaam of niet).

Dit betekent dat wanneer je (net als Laura) zowat na elke maaltijd (dus ook na voedzame maaltijden) darmklachten ervaart, je lichaam kennelijk (al geruime tijd) in een slechte voedingstoestand verkeert.

Dit betekent tevens dat wanneer je (net als de vriend van Laura) bijna nooit (zelfs niet na een ongezonde maaltijd) darmklachten ervaart, jouw lichaam kennelijk in de regel in een behoorlijk goede voedingstoestand verkeert.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je voeding al geruime tijd tekorten vertoont in vocht, voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je al tijden met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Laura) zowat na elke maaltijd (dus ook na voedzame maaltijden) darmklachten ervaart, dit in de toekomst enkel kan verminderen wanneer je je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de werking van de cellen in je darmwand weefsel en de conditie van je darmwand) voortaan optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een betere werking van de cellen in je darmwand en een betere conditie van je darmwand te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer je (net als de vriend van Laura) bijna nooit (zelfs niet na een ongezonde maaltijd) darmklachten ervaart, dit enkel zo kan blijven wanneer je je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de werking van de cellen in je darmwand weefsel en de conditie van je darmwand, welke normaal gesproken kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede werking van de cellen in je darmwand en goede conditie van je darmwand  te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Laura:

  • Dit komt, omdat de werking van de cellen in je darmwand niet best is en de conditie van je darmwand niet al te best is (met snel optredende darmklachten tot gevolg) wanneer er (al geruime tijd) een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Een slechte voedingstoestand in je lijf kan ontstaan als gevolg van een niet ideaal samengesteld eetpatroon (een eetpatroon welke tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen vertoont), maar ook als gevolg van andere factoren welke je lijf (in het verleden en/of heden) versneld hebben doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren) al geruime tijd in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen die haast nooit darmklachten ervaren (zoals het lichaam van je vriend) niet of in ieder geval niet al geruime tijd.



Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: