Vandaag een antwoord op de vraag van Hermien:

  • Ik wil graag afvallen en houd nu al een hele tijd mijn dagelijkse calorie inname bij. Het gebruik van calorierijke voedingsmiddelen zoals boter en olie tracht ik sindsdien zoveel mogelijk te beperken om zo laag mogelijk in calorieën uit te kunnen komen elke dag. Helaas heb ik nu wel enorme honger elke dag. Nu kreeg ik onlangs het vermoeden dat het ontbreken van vetten in mijn maaltijden hier wel eens iets mee te maken zou kunnen hebben, want ik heb eens gelezen dat vetten ervoor zorgen dat je langer verzadigd blijft. Nu ik toch maar weer wat olie ben gaan gebruiken om dit te testen wordt dit vermoeden niet bevestigd, want honger heb ik nog steeds. Hoe kan dit?

Verzadiging

Verzadiging zal je niet tot nauwelijks ervaren wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels namelijk.

Gevolg (wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • De verdeling van het vocht en de voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels (waaronder je darmwand weefsel en hersenweefsel) zal verslechteren.
  • De werking van de kliercellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel als ook de hersencellen welke aanwezig zijn in het verzadigingscentrum van je hersenen zal verslechteren.
  • De vorming en afgifte van anorexigenen (hormonen met eetlustbeperkende eigenschappen) als ook de vorming en afgifte van slijmstoffen (stoffen met darmwand beschermende eigenschappen) door de gespecialiseerde kliercellen  in je darmwand weefsel zal verslechteren.
  • De ontvangt en verwerking van informatie (prikkels) afkomstig van hormonen met ofwel eetlustbeperkende ofwel eetlustbeperkende eigenschappen in het verzadigingscentrum van je hersenen zal verslechteren.
  • De conditie van de slijmerige beschermlaag van je darmwand (je darmmucosa) zal verslechteren.
  • Een gevoel van verzadiging zal niet ervaren worden zelfs al bezitten je maaltijden vetten uit olie (voedingsstoffen welke na belanden in je darmen de vorming en afgifte van het anorexigeen CCK stimuleren en in sommige gevallen (wanneer de vetten in je olie nog intacte, onverhitte omega 3 en omega 6 vetzuren bezitten) de afgifte van slijmstoffen stimuleren).

Dit betekent dat wanneer je (net als  Hermien) geen verzadiging ervaart nadat je iets hebt gegeten (zelfs al ben je inmiddels weer wat vaker olie gaan gebruiken), er kennelijk regelmatig een slechte voedingstoestand  heerst in je lijf

Dit betekent tevens dat wanneer jij wel na al je maaltijden verzadiging ervaart en jij altijd olie gebruikt in al je maaltijden, er kennelijk regelmatig een goede voedingstoestand heerst in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart (of wanneer je eetpatroon dit doet veroorzaken).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als  Hermien) geen verzadiging ervaart nadat je iets hebt gegeten (zelfs al ben je inmiddels weer wat vaker olie gaan gebruiken), de mate waarin je in de toekomst verzadiging ervaart enkel kan verbeteren wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de vorming en afgifte van anorexigenen en slijmstoffen in je lijf en de ontvangst en verwerking van informatie voortkomend uit deze anorexigenen in het verzadigingscentrum van je hersenen) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een betere vorming en afgifte van anorexigenen en slijmstoffen in je lijf en een betere ontvangst en verwerking van informatie voortkomend uit deze anorexigenen in het verzadigingscentrum van je hersenen te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer jij wel na al je maaltijden verzadiging ervaart en jij altijd olie gebruikt, deze mate van verzadiging enkel behouden kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de vorming en afgifte van anorexigenen en slijmstoffen in je lijf en de ontvangst en verwerking van informatie voortkomend uit deze anorexigenen in het verzadigingscentrum van je hersenen, welke kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en twee twee types voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede vorming en afgifte van anorexigenen en slijmstoffen in je lijf en een goede ontvangst en verwerking van informatie voortkomend uit deze anorexigenen in het verzadigingscentrum van je hersenen te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Hermien:

  • Dit komt, omdat de vorming en afgifte van anorexigenen en slijmstoffen in je lijf (in je darmen) en het ontvangen en verwerken van informatie van deze hormonen afkomstig in je hersenen zal verslechteren (met een gebrek aan verzadiging tot gevolg) wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Dit zal regelmatig heersen in je lijf wanneer je eetpatroon niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal ook regelmatig heersen in je lijf wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf  verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren in je dagen en leven) regelmatig in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen die na maaltijden met vetten uit kwalitatief hoogwaardige olie daarin aanwezig wel verzadiging ervaren niet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: