Vandaag een antwoord op de vraag van Dave:

  • Ik probeer een brede borstkas, gespierde benen, armen en buik, maar smalle taille te verkrijgen door mijn calorie inname te optimaliseren, veel te trainen en mijn voeding met eiwitten te verrijken. Mijn spiermassa neemt vooralsnog echter niet toe. Vreemd vind ik dat, want een jongen die oogt als een bodybuilder heeft met deze aanpak geadviseerd. Hoe kan dit, terwijl deze jongen overduidelijk wel spiermassa heeft opgebouwd door deze zelfde aanpak te hanteren?

Spieropbouw (groei van spiermassa)

Je spiermassa zal niet tot nauwelijks groeien wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels namelijk.

Gevolg (wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • De verdeling van het vocht en de voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels zal verslechteren.
  • De druk op je spieren zal toenemen.
  • De spanning op je spieren zal toenemen.
  • Je spieren zullen niet tot nauwelijks rust kennen.
  • Afvalstoffen zullen in het weefsel omheen je weefsel opstapelen.
  • De afgifte en werking van groeihormonen zal afnemen.
  • De vorming van nieuwe eiwitten (de eiwit synthese) zal niet tot nauwelijks plaatsvinden in je lijf (ondanks de regelmatige consumptie van eiwitrijke voeding) .
  • Spierherstel en spieropbouw zal uitblijven.

Dit betekent dat wanneer je (net als Dave) niet in spiermassa groeit, zelfs al train je super veel en zijn al je maaltijden met eiwitten verrijkt, er kennelijk regelmatig een slechte voedingstoestand  heerst in je lijf

Dit betekent tevens dat wanneer jij wel in spiermassa groeit en ook jij superveel traint en al je maaltijden met eiwitten verrijkt, er kennelijk regelmatig een goede voedingstoestand heerst in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart (of wanneer je eetpatroon dit doet veroorzaken).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Dave) niet in spiermassa groeit, zelfs al train je super veel en zijn al je maaltijden met eiwitten verrijkt, je spiermassa enkel alsnog kan gaan groeien wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de druk en spanning op je spieren, de afvoer van afvalstoffen in je lijf en de afgifte en werking van groeihormonen in je lijf) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, minder druk en spanning op je spieren, een betere afvoer van afvalstoffen in je lijf en een betere afgifte en werking van groeihormonen in je lijf te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer jij wel in spiermassa groeit en ook jij superveel traint en al je maaltijden met eiwitten verrijkt, deze mate van verzadiging enkel behouden kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de druk en spanning op je spieren, de afvoer van afvalstoffen in je lijf en de afgifte en werking van groeihormonen in je lijf, welke kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en twee twee types voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een normale druk en spanning op je spieren, een goede afvoer van afvalstoffen in je lijf en een goede afgifte en werking van groeihormonen in je lijf te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Dave:

  • Dit komt, omdat de druk en spanning op je spieren erg hoog zal zijn en de afgifte en werking van groeihormonen in je lijf slecht zal zijn (met weinig kans op spierherstel en spieropbouw als gevolg) wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Dit zal regelmatig heersen in je lijf wanneer je eetpatroon niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal ook regelmatig heersen in je lijf wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf  verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren in je dagen en leven) regelmatig in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen die als gevolg van een vergelijkbare aanpak (veel trainen en eiwitrijk eten) wel in spiermassa groeien niet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: