Vandaag een antwoord op de vraag van Agnes:

  • Ik ben sinds begin deze maand gestopt met roken. Dit durfde ik eerst niet, want ik heb altijd begrepen dat je dan zeker een paar kilo aankomt en sommige mensen zelfs meer dan dat. Mijn vriendin was afgelopen jaar bijvoorbeeld tien kilo aangekomen, nadat ze was gestopt met roken, terwijl ze niet zozeer anders is gaan eten sindsdien. Vooralsnog ben ik echter (gelukkig maar) niet aangekomen in gewicht, maar hoe kan het dat dit bij mij niet aan de orde is en bij mijn vriendin vorig jaar wel en bij vele anderen ook wel?

Een toename in gewicht

Een toename in gewicht zal aan de orde zijn wanneer het verbruik in je lijf (nadat je bent gestopt met roken), opeens een stuk lager is dan voorheen en je calorie inname (als gevolg daarvan) opeens hoger uitkomt dan het verbruik in je lijf.

Dit betekent dat wanneer je toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je lichaam sindsdien regelmatig tekorten ervaart in stoffen welke het verbruik in je lijf hoog helpen houden.

Dit betekent tevens dat wanneer je niet toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je lichaam deze tekorten sindsdien niet zozeer ervaart en het verbruik in je lijf voldoende hoog gehouden kan worden.

De hoogte van het verbruik  in je lijf

De hoogte van het verbruik in je lijf is afhankelijk van de enzymwerking in je lijf:

  • Is de enzymwerking in heel je lijf (alle delen van je lijf) goed, dan zal het verbruik in je lijf hoog zijn.
  • Is de enzymwerking in de meeste delen van je lijf slecht, dan zal het verbruik in je lijf laag zijn.

Deze is goed wanneer in het desbetreffende deel van je lijf een optimale zuurtegraad heerst en voldoende co-enzymen aanwezig zijn.

Deze is slecht wanneer in het desbetreffende deel van je lijf de optimale zuurtegraad verloren is gegaan en tekorten heersen in co-enzymen.

Dit betekent dat wanneer je toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je voeding sindsdien kennelijk tekorten vertoont in vocht en tekorten vertoont in stoffen welke een optimale zuurtegraad en aanwezigheid van voldoende co-enzymen in alle delen van je lijf kunnen helpen herstellen en vervolgens ook helpen behouden.

Dit betekent tevens dat wanneer je niet toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je voeding deze tekorten sindsdien kennelijk niet vertoont en als gevolg daarvan voldoende bijdraagt aan het herstel en vervolgens ook het behoud van de de optimale zuurtegraad in je lijf en de aanwezigheid van voldoende co-enzymen in alle delen van je lijf.

De invloed van nicotine op de hoogte van het verbruik in je lijf

Wanneer je rookt en regelmatig een sigaret opsteekt (en daardoor regelmatig nicotine in geconcentreerde vorm in je lijf belandt), dan wordt het evenwicht in je lijf (samenhangend met een ideale bloedsamenstelling) regelmatig acuut verstoord.

Gevolg:

  • De afgifte van alertmakende stresshormonen.
  • Een verhoogde activiteit in een beperkt deel van je lijf (het deel welke aangestuurd wordt door het orthosympatische deel van je autonome zenuwstelsel).
  • Een verhoogde uitputting van vocht in de overige delen van je lijf.
  • Een verhoging van de zuurtegraad in de overige delen van je lijf.
  • Een verlaagd verbruik in de overige delen van je lijf.

Dit betekent dat wanneer je opeens stopt met roken er opeens veel minder stresshormonen afgegeven hoeven worden in je lijf en het verbruik (in een beperkt deel van je lijf) niet meer (onder invloed van deze hormonen) verhoogd zal worden je gewicht toe kan nemen wanneer het verbruik in de overige delen van je lijf (als gevolg van een verhoogde zuurtegraad aldaar) laag blijft.

Essentiële voedingsstoffen versus niet essentiële voedingsstoffen

Wanneer je voeding tekorten vertoont in vocht en zogenaamde essentiële voedingsstoffen, dan zullen ook tekorten in vocht en deze stoffen ontstaan in je lijf.

Gevolg:

  • Je lichaam zal niet goed in staat zijn om  de zuurtegraad in alle delen van je lijf weer optimaal te krijgen en houden en zal ook niet goed in staat zijn de aanwezigheid van voldoende co-enzymen in alle delen van je lijf te garanderen.

Dit zal ook het gevolg zijn wanneer je voeding regelmatig overschotten vertoont in zogenaamde niet-essentiële stoffen en overschotten in deze stoffen als gevolg daarvan ook regelmatig veroorzaakt worden in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je voeding sindsdien kennelijk tekorten vertoont in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en overschotten veroorzaakt in bovengenoemde niet-essentiële stoffen, waardoor het verbruik in je lijf sindsdien nog steeds laag is.

Dit betekent tevens dat wanneer je niet toeneemt in gewicht (nadat je bent gestopt met roken), je voeding deze tekorten en overschotten sindsdien niet zozeer heeft veroorzaakt en als gevolg daarvan het lage verbruik in je lijf alweer wat heeft kunnen herstellen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Agnes:

  • Dit komt, omdat je gewicht met name toe zal nemen na het stoppen met roken wanneer je voeding onvoldoende bijdraagt aan het herstel en behoud van een goede enzymwerking en optimaal verbruik in alle delen van je lijf. Hier draagt het onvoldoende aan bij wanneer het tekorten vertoont in essentiële en overschotten vertoont in niet-essentiële voedingsstoffen. Jouw voeding vertoont deze tekorten en overschotten kennelijk niet erg veel, maar de voeding van je vriendin destijds vermoedelijk wel.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: