Vandaag een antwoord op de vraag van Ellen:

  • Ik een enorm druk leven. Hierdoor vergeet ik regelmatig te drinken gedurende de dag. Dit heeft tot gevolg dat mijn ontlasting bikkelhard is over het algemeen en ik amper naar het toilet hoef. Mijn buik is daardoor ook regelmatig opgezet en hard. Hier kreeg ik een maand terug zoveel last van dat ik maar alarmpjes ben gaan zetten welke me helpen herinneren water te drinken doorheen de dag. Afgelopen maand is mijn water consumptie dan ook sterk toegenomen, maar mijn stoelgang is vooralsnog niet verbeterd en mijn ontlasting nog steeds bikkelhard. Hoe kan dit?

Een slecht verlopende stoelgang

Je stoelgang zal slecht zijn wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels namelijk.

Gevolg (wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • De verdeling van het vocht en de voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels (waaronder je darmwand weefsel) zal verslechteren.
  • De spanning op de spieren aanwezig in je darmwandweefsel zal toenemen.
  • De zuurtegraad in je darmwandweefsel zal toenemen (door een opstapeling van afvalstoffen aldaar).
  • Het water dat je drinkt zal niet onderin je darmen (bij de onverteerde voedingsresten en afbraakproducten aldaar) belanden en daar vastgehouden worden, maar in je darmwand opgenomen en vastgehouden worden om de zuurtegraad daar te verlagen (en de afvalstoffen aldaar te kunnen verdunnen).
  • De voedingsresten en afbraakproducten onderin je darmen zullen indrogen en bikkelhard worden.

Dit betekent dat wanneer je stoelgang (net als de stoelgang van Ellen) niet goed verloopt zelfs al drink je (dankzij een herinnerend alarmpje) heel de dag door heel wat water, er kennelijk regelmatig een slechte voedingstoestand  heerst in je lijf

Dit betekent tevens dat wanneer jouw stoelgang wel goed verloopt en ook jij heel de dag door (zonder daarvoor een alarmpje nodig te hebben) heel wat water drinkt, er kennelijk regelmatig een goede voedingstoestand heerst in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart (of wanneer je eetpatroon dit doet veroorzaken).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je stoelgang (net als de stoelgang van Ellen) niet goed verloopt zelfs al drink je (dankzij een herinnerend alarmpje) heel de dag door heel wat water, je stoelgang in de toekomst enkel kan verbeteren wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, het vocht gehalte onderin je darmen en het vochtgehalte van je ontlasting) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een hoger vochtgehalte onder in in je darmen en een hoger vochtgehalte van je ontlasting te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer jouw stoelgang wel goed verloopt en ook jij heel de dag door (zonder daarvoor een alarmpje nodig te hebben) heel wat water drinkt, je goed verlopende stoelgang enkel behouden kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, het vocht gehalte onderin je darmen en het vochtgehalte van je ontlasting, welke kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en twee twee types voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een optimaal vochtgehalte onder in je darmen en een optimaal vochtgehalte van je ontlasting te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Ellen:

  • Dit komt, omdat het vochtgehalte onder in je darmen en ook het vochtgehalte van je ontlasting alsnog laag zal zijn (met een slecht verloop van je stoelgang tot gevolg) wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Dit zal regelmatig heersen in je lijf wanneer je eetpatroon niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal ook regelmatig heersen in je lijf wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren in je dagen en leven) regelmatig in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen die ook heel de dag door water drinken, maar wel een goede stoelgang hebben niet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: