Vandaag een antwoord op de vraag van Petra:

  • Ik wil graag afvallen en beperk om die reden mijn calorie inname nu al een hele tijd. Vetrijke voedingsmiddelen ben ik om die reden dan ook al een tijdje flink aan het verbannen uit van mijn voeding, want die leveren veel te veel calorieën. Helaas is mijn stoelgang sindsdien sterk verslechterd. Ik vermoed door te weinig vet in mijn huidige voeding. Om die reden ben ik nu toch deze week maar weer wat meer vetten aan mijn voeding gaan toevoegen (en wat andere dingen aan het weglaten om niet opeens weer hoger uit te komen in mijn dagelijkse calorieën). Helaas is mijn stoelgang vooralsnog niet verbeterd. Hoe kan dit?

Een slecht verlopende stoelgang

Je stoelgang zal slecht zijn wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels namelijk.

Gevolg (wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • De verdeling van het vocht en de voedingsstoffen vanuit je bloedbaan over je weefsels (waaronder je darmwand weefsel) zal verslechteren.
  • De werking van de zenuwcellen, kliercellen en spiercellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel zal verslechteren.
  • De ontvangst en verwerking van informatie in de zenuwcellen gevestigd in je darmwand weefsel zal verslechteren.
  • De vorming en afgifte van spijsverteringssappen en slijmstoffen door de kliercellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel zal verslechteren.
  • De conditie van je darmwand zal verslechteren.
  • De peristaltiek (darm bewegingen) uitgevoerd door de spiercellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel zal verslechteren.
  • De inhoud van je dikke darmen zal stil komen te liggen zelfs al bezit je eetpatroon weer regelmatig wat vetrijke voedingsmiddelen (voedingsmiddelen met ontlasting verzachtende, ontlasting smerende als ook darmwand ontlastende eigenschappen).

Dit betekent dat wanneer je stoelgang (net als de stoelgang van Petra) niet goed verloopt (zelfs al heb je inmiddels weer vetrijke voedingsmiddelen aan je calorie arme voeding toegevoegd), er kennelijk regelmatig een slechte voedingstoestand  heerst in je lijf

Dit betekent tevens dat wanneer jouw stoelgang wel goed verloopt en jij altijd vetrijke voedingsmiddelen in je voeding aanwezig hebt gehad en gehouden, er kennelijk regelmatig een goede voedingstoestand heerst in jouw lijf.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer er regelmatig tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je eetpatroon tekorten vertoont (en daardoor ook veroorzaakt) in vocht, twee soorten (oplosbare en onoplosbare) voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart (of wanneer je eetpatroon dit doet veroorzaken).

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je stoelgang (net als de stoelgang van Petra) niet goed verloopt (zelfs al heb je inmiddels weer vetrijke voedingsmiddelen aan je calorie arme voeding toegevoegd), je stoelgang in de toekomst enkel kan verbeteren wanneer je je calorie arme eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de informatieverwerking in je darmen en de peristaltiek in je darmen) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en twee types voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een betere informatieverwerking in je darmen en een betere peristaltiek in je darmen te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer jouw stoelgang wel goed verloopt en jij altijd vetrijke voedingsmiddelen in je voeding aanwezig hebt gehad en gehouden, je goed verlopende stoelgang enkel behouden kan blijven wanneer je je eetpatroon (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de informatieverwerking in je darmen en de peristaltiek in je darmen, welke kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en twee twee types voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goede informatieverwerking in je darmen en een goede peristaltiek in je darmen te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Petra:

  • Dit komt, omdat de informatieverwerking in je darmen en de peristaltiek in je darmen zal verslechteren en ook de conditie van je darmwand zal verslechteren (met een slecht verloop van je stoelgang tot gevolg) wanneer er regelmatig een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Dit zal regelmatig heersen in je lijf wanneer je eetpatroon niet ideaal is samengesteld (wanneer het tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf), maar zal ook regelmatig heersen in je lijf wanneer er regelmatig andere factoren heersen in je dagen en leven welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf  verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren in je dagen en leven) regelmatig in een slechte voedingstoestand en de lichamen van mensen met een eetpatroon met dagelijks vetrijke voedingsmiddelen daarin aanwezig die wel een goede stoelgang hebben niet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: