Vandaag een antwoord op de vraag van Joost:

  • Ik ben per 1 oktober samen met een aantal vrienden en collega’s gestopt met roken. Sindsdien voel ik me erg gespannen en heb ik erg veel moeite met stil zitten. Ik merk niet dat mijn vrienden en collega’s hier veel last van hebben, want zij komen best heel ontspannen over en kunnen nog steeds rustig een tijdje zitten niksen (iets wat ik niet meer kan sindsdien). Hoe kan dit?

Spanning

Spanning en de neiging tot bewegen zul je ervaren wanneer de spanning op je celmembranen verhoogd is geraakt ten opzichte van de normale spanning (het rustpotentiaal) op je celmembranen.

Dit betekent dat wanneer je opeens veel meer spanning en ook meer moeite met stilzitten ervaart (nadat je bent gestopt met roken), de spanning op je celmembranen kennelijk erg hoog is.

Dit betekent tevens dat wanneer je nog steeds prima in staat bent te ontspannen en rustig een tijdje kan zitten niksen (nadat je bent gestopt met roken), er een normale spanning op je celmembranen staat.

De spanning op je celmembranen

De spanning op je celmembranen zal hoog zijn wanneer er beduidend meer natrium-ionen aanwezig zijn in je bloedbaan (buiten je cellen) dan kalium-ionen binnen in je cellen.

Dit is aan de orde wanneer je weefsels uitgeput zijn geraakt van vocht.

De invloed van nicotine op het vochtgehalte in je weefsels

Wanneer je rookt en regelmatig een sigaret opsteekt (en daardoor regelmatig nicotine in geconcentreerde vorm in je lijf belandt), dan wordt het evenwicht in je lijf (samenhangend met een ideale bloedsamenstelling) regelmatig acuut verstoord.

Gevolg:

  • De afgifte van alertmakende stresshormonen.
  • Een verhoogde activiteit in een beperkt deel van je lijf (het deel welke aangestuurd wordt door het orthosympatische deel van je autonome zenuwstelsel).
  • Een versnelde uitputting van vocht in je weefsels.
  • Een verhoging van de spanning op je celmembranen.

Dit betekent dat wanneer je opeens stopt met roken (en er vanaf dat moment) opeens veel minder stresshormonen afgegeven hoeven worden in je lijf), de spanning op je celmembranen weer kan dalen, maar dit niet zal dalen wanneer je uitgeputte weefsels uitgeput blijven (niet weer aangevuld worden met voldoende vocht).

Essentiële voedingsstoffen versus niet essentiële voedingsstoffen

Wanneer je voeding tekorten vertoont in vocht, verschillende soorten voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen, dan zullen ook tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen ontstaan in je lijf.

Gevolg:

  • Je lichaam zal niet goed in staat zijn om diens evenwicht (samenhangend de ideale samenstelling van je bloed) te bewaken.
  • De afgifte van stresshormonen zal regelmatig plaats moeten vinden.
  • De verdeling van vocht over je weefsels zal niet goed verlopen.
  • De hoge spanning op je celmembranen zal hoog blijven.

Dit zal ook het gevolg zijn wanneer je voeding regelmatig overschotten vertoont in zogenaamde niet-essentiële stoffen en overschotten in deze stoffen als gevolg daarvan ook regelmatig veroorzaakt worden in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je opeens veel meer spanning en ook moeite met stilzitten ervaart (nadat je bent gestopt met roken), je voeding kennelijk tekorten vertoont in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en overschotten veroorzaakt in bovengenoemde niet-essentiële stoffen, waardoor de verdeling van vocht over je uitgeputte weefsels niet goed plaats heeft kunnen vinden en de spanning op je celmembranen niet heeft kunnen dalen.

Dit betekent tevens dat wanneer je nog steeds prima kan ontspannen en rustig een tijdje kan zitten niksen (nadat je bent gestopt met roken), je voeding deze tekorten en overschotten niet zozeer heeft veroorzaakt en als gevolg daarvan de verdeling van vocht over je uitgeputte weefsels wel weer goed plaats heeft kunnen vinden en de spanning op je celmembranen weer af heeft kunnen nemen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Joost:

  • Dit komt, omdat je weefsels uitgeput raken van vocht (en de spanning op je celmembranen toeneemt) elke keer wanneer je sigaretterook inhaleert. Wanneer je voeding vervolgens onvoldoende bijdraagt aan een goede verdeling van vocht over je uitgeputte weefsels, dan zal de spanning op je celmembranen hoog blijven en kun je spanningsklachten gaan ervaren (zodra je stopt met roken). Kennelijk draagt jouw voeding niet zo goed bij aan een goede verdeling van vocht over je lijf en de voeding van de mensen in je omgeving (die erg ontspannen overkomen sinds ook zij zijn gestopt met roken) kennelijk wel.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: