Vandaag een antwoord op de vraag van Marleen:

  • Al dagen voorafgaand aan de menstruatie kan ik altijd al merken dat de menstruatie eraan komt. Ik krijg dan allerhande klachten welke ik de overige weken van de maand niet heb namelijk. Klachten zoals een opgeblazen buik, gezwollen enkels en voeten, een moeizame stoelgang, hoofdpijn, spierpijn, extreme moeheid, slapeloosheid, depressiviteit etc. Als gevolg van deze klachten ben ik standaard een krappe week van de maand mijn gebruikelijke zelf niet en functioneer ik in die week slecht. Jaloers ben ik op vrouwen die dergelijke klachten niet tot nauwelijks lijken te ervaren en ik snap ook niet goed waarom bij mij deze klachten zo heftig zijn, maar bij sommige anderen niet. Hoe kan dit?

Menstruatieklachten

Menstruatieklachten zul je ervaren wanneer de vrouwelijke geslachtshormonen (moleculen welke fungeren als signaalstoffen) in je lijf niet in evenwicht en niet goed werkzaam zijn.

In dat geval zullen de processen welke deze hormonen stimuleren (aansturen) niet goed gereguleerd (geregeld) worden en kunnen hier klachten (zoals Marleen deze volop ervaart) uit voortkomen namelijk.

Dit betekent dat wanneer je (net als Marleen) veel menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), er een grote disbalans tussen de vrouwelijke geslachtshormonen heerst in je lijf en deze niet goed werkzaam zijn op dat moment.

Dit betekent tevens dat wanneer je nauwelijks tot geen menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), de vrouwelijke geslachtshormonen in jouw lijf nog aardig in balans en goed werkzaam zijn op dat moment.

De afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je vrouwelijke geslachtsorganen

Om en nabij de menstruatie zal de afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je vrouwelijke geslachtsorganen sterk afnemen (tijdelijk stoppen).

Deze afname hoeft echter niet een grote disbalans of afname in werkzaamheid van deze hormonen in je lijf (je bloed) te veroorzaken, aangezien deze ook door je vetweefsel en bijnieren afgegeven kunnen worden.

Dit betekent dat wanneer je (net als Marleen) veel menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), de afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je vetweefsel en bijnieren vermoedelijk niet optimaal verloopt op dat moment.

Dit betekent tevens dat wanneer je nauwelijks tot geen menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), de afgifte van deze hormonen door je vetweefsel en bijnieren vermoedelijk nog prima op orde is op dat moment.

De afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je vetweefsel en bijnieren

De afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je vetweefsel zal niet al te best verlopen wanneer je vetweefsel in een slechte conditie verkeert.

De afgifte van vrouwelijke geslachtshormonen door je bijnieren zal niet optimaal verlopen wanneer je bijnieren met hoge regelmaat gestimuleerd worden het stresshormoon cortisol af te geven.

Dit zal aan de orde zijn wanneer:

  • Er met regelmaat een slechte voedingstoestand heerst in je lijf en het evenwicht in je lijf (samen hangend met de aanwezigheid van een ideale bloedsamenstelling in je lijf) regelmatig verstoord raakt (als gevolg daarvan).

Dit betekent dat wanneer je (net als Marleen) veel menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), de voedingstoestand in je lijf vermoedelijk niet al te best is.

Dit betekent tevens dat wanneer je nauwelijks tot geen menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), de voedingstoestand in je lijf kennelijk behoorlijk goed is.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf is slecht wanneer er tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je voeding tekorten vertoont in vocht, voedingsvezels en de zojuist benoemde  essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (de aanwezigheid van een slechte voedingstoestand in je lijf) wanneer je bijvoorbeeld met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of regelmatig stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Marleen) veel menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), je klachten in enige mate af zouden kunnen nemen, wanneer je je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op het tot uiting komen van menstruatieklachten) optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen.

Dit betekent tevens dat wanneer je nauwelijks tot geen menstruatieklachten ervaart (om en nabij de menstruatie), je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op het tot uiting komen van menstruatieklachten) kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert en je deze voeding het best niet moet wijzigen om ook toekomstige klachten zoveel mogelijk te kunnen blijven voorkomen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Marleen:

  • Dit komt, omdat je dergelijke klachten met name zult ervaren wanneer er met regelmaat een slechte voedingstoestand heerst in je lijf. Een slechte voedingstoestand in je lijf kan ontstaan als gevolg van een niet ideaal samengesteld eetpatroon (een eetpatroon welke tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen vertoont), maar ook als gevolg van andere factoren welke je lijf versneld doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (zoals hierboven benoemd). Jouw lijf verkeert kennelijk (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon en/of de aanwezigheid van vele uitputtende factoren in je leven) vaker in een slechte voedingstoestand dan de lichamen van mensen die minder tot niet met deze klachten kampen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: