Vandaag een antwoord op de vraag van Inge:

  • Ik heb begrepen dat het eten van een ontbijt ’s ochtends vroeg heel belangrijk is. Ik krijg ’s ochtends vroeg echter geen hap door mijn keel. Dit lukt me pas vele uren later. Dit is al jaren zo. Hoe kan dit?

Eetlust

Je eetlust zal afwezig zijn (en kan zelfs veranderen in een weerstand tegen eten) wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf.

Wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf, dan zal je lichaam erg veel moeite hebben een ideale samenstelling van je bloed te bewaken, laat staan een ideale samenstelling van je weefsels, zoals het weefsel in de wand van je spijsverteringskanaal, namelijk.

Gevolg (wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf):

  • Een slechte doorbloeding van het weefsel welke je spijsverteringskanaal omringt.
  • Een slecht verlopende afgifte van spijsverteringssappen en slijmstoffen in je mondholte, maag en darmen.
  • Een slecht verlopende afgifte van maag en darmhormonen, waaronder maag en darmhormonen met invloed op je eetlust.
  • Een slecht verlopende peristaltiek in je spijsverteringskanaal.
  • Een slecht verlopende regulatie van de opening en sluiting van de sluitspieren in je spijsverteringskanaal.
  • Een afwezige eetlust.
  • Een weerstand tegen eten.

Dit betekent dat wanneer je (net als Inge) ’s ochtend geen hap door je keel kan krijgen, je lichaam ’s ochtend na het ontwaken kennelijk regelmatig in een slechte voedingstoestand verkeert.

Dit betekent tevens dat wanneer je ’s ochtends wel meteen eetlust hebt (meteen zin hebt om iets te eten), jouw lichaam ’s ochtends na het ontwaken kennelijk in een goede voedingstoestand verkeert.

De invloed van je nachtrust op de voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn ’s ochtends vroeg, wanneer de afvalstoffen welke heel de dag door gevormd worden in je lijf niet goed afgevoerd kunnen worden gedurende de nacht.

Wanneer afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden uit je weefsels ’s nachts, dan zal de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je weefsels gedurende en na de nacht verslechteren namelijk.

Dit betekent dat je eetlust ’s ochtends regelmatig afwezig zal zijn (en je geen hap door je keel zal kunnen krijgen ’s ochtends vroeg), wanneer de afvoer van afvalstoffen uit je weefsels gedurende de nacht niet goed is verlopen.

De afvoer van afvalstoffen uit je weefsels gedurende de nacht

De afvoer van afvalstoffen uit je weefsels zal ’s nachts niet uitgevoerd kunnen worden, wanneer je lichaam voorafgaand aan de nacht en gedurende de nacht in een slechte voedingstoestand verkeert.
Dit is het geval wanneer er voorafgaand aan de nacht en gedurende de nacht tekorten in zogenaamde essentiële stoffen heersen in je lijf en overschotten in niet-essentiële zijn ontstaan (als gevolg daarvan).

Dit is aan de orde wanneer je voeding overdag regelmatig tekorten vertoont in vocht, voedingsvezels en zogenaamde essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lichaam niet zelf kan vormen, maar wel voortdurend nodig heeft om een ideale bloedsamenstelling te kunnen behouden) en overschotten veroorzaakt in niet-essentiële voedingsstoffen (voedingsstoffen welke je lijf zelf kan vormen).

Dit is echter ook aan de orde (een slechte voedingstoestand in je lijf voorafgaand aan de nacht en gedurende de nacht) wanneer je met darmklachten of long- lever- of nierproblemen kampt, slecht slaapt of voorafgaand aan de nacht behoorlijk veel stress (overmatige hersenactiviteit of spieractiviteit) ervaart.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je (net als Inge) ’s ochtend geen hap door je keel kan krijgen, dit in de toekomst enkel kan verbeteren wanneer je je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de afvoer van afvalstoffen gedurende de nacht en je eetlust ’s ochtends vroeg) voortaan optimaliseert in bovengenoemde essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en minimaliseert in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen (om een betere voedingstoestand in je lijf, een betere afvoer van afvalstoffen gedurende de nacht en meer eetlust ’s ochtends vroeg te kunnen verkrijgen).

Dit betekent tevens dat wanneer je ’s ochtends wel meteen eetlust hebt (meteen zin hebt om iets te eten), dit enkel zo kan blijven wanneer je je voeding (een beïnvloedbare factor van alle bovengenoemde factoren die van invloed zijn op de voedingstoestand in je lijf, de afvoer van afvalstoffen gedurende de nacht en je eetlust ’s ochtends vroeg, welke normaal gesproken kennelijk al behoorlijk optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen, vocht en voedingsvezels en weinig niet-essentiële voedingsstoffen levert) in de toekomst niet wijzigt (om een goede voedingstoestand in je lijf, een goed verlopende afvoer van afvalstoffen gedurende de nacht en eetlust ’s ochtends vroeg te kunnen behouden).

Conclusie en antwoord op de vraag van Inge:

  • Dit komt, omdat je eetlust afwezig zal zijn (en geen hap door je keel zal kunnen krijgen) ’s ochtends, wanneer er ’s ochtends een slechte voedingstoestand heerst in je lijf als gevolg van een slecht verloop van de afvalstoffen afvoer in je lijf ’s nachts. Dit (een slechte afvalstoffen afvoer ’s nachts) kan het gevolg zijn van een niet ideaal samengesteld eetpatroon overdag (een eetpatroon welke tekorten in essentiële en overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen vertoont), maar kan ook het gevolg zijn van andere factoren welke je lijf overdag versneld hebben doen uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen (factoren zoals de hierboven genoemde uitputtende factoren). Jouw lijf verkeert kennelijk regelmatig (als gevolg van een niet optimale samenstelling van je eetpatroon overdag en/of de aanwezigheid van vele andere uitputtende factoren overdag) in een slechte voedingstoestand ’s ochtends vroeg en de lichamen van mensen die wel gewoon een goede eetlust hebben ’s ochtends vroeg niet.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: