Vandaag een antwoord op de vraag van Paula:

  • Ik ben bezig met een dieet en heb er vertrouwen in dat ik dit keer mijn streefgewicht eindelijk ga bereiken. Mijn omgeving heeft dit vertrouwen niet, omdat ik al vele diëten heb gevolgd en ik deze nooit volhield. Ik ervaar dan ook totaal geen steun vanuit mijn omgeving momenteel. Hoe kan ik ondanks het gebrek aan steun vanuit mijn omgeving mijn motivatie behouden?

Motivatie

Je kan je motivatie enkel behouden in een demotiverende omgeving, wanneer de verwerking en integratie van informatie in je hersenen optimaal verloopt.

Enkel wanneer de verwerking en integratie van informatie in je hersenen optimaal verloopt, dan kan je je motivatie op de voorgrond houden in een demotiverende omgeving namelijk.

De verwerking en integratie van informatie in je hersenen

De verwerking en integratie van informatie in je hersenen kan enkel optimaal verlopen wanneer je hersenvocht voortdurend diens ideale samenstelling kan behouden.

Helaas zal je hersenvocht regelmatig diens ideale samenstelling verliezen wanneer het dieet dat je volgt een slechte voedingstoestand in je lijf veroorzaakt.

Wanneer het dieet dat je volgt een slechte voedingstoestand in je lijf veroorzaakt, dan ervaart je lichaam regelmatig stress, zal het diens evenwicht (homeostase) regelmatig verliezen, zullen je bloedwaardes regelmatig afwijken van het ideaal en kunnen vocht en voedingsstoffen niet gelijkmatig over je weefsels (waaronder je hersenen) verdeeld worden onder invloed van hormonen namelijk.

Dit betekent dat je enkel je motivatie kan behouden in een demotiverende omgeving, wanneer het dieet dat je volgt de voedingstoestand in je lijf goed helpt houden.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf kan enkel goed blijven wanneer je dieet geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf en de tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf (welke in een voortdurend demotiverende omgeving al snel kunnen ontstaan) goed helpt oplossen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Wanneer je dieet naast vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen echter ook vele van onderstaande niet-essentiële voedingsstoffen bezit, dan zal je lichaam alsnog uitgeput raken van vocht en essentiële voedingsstoffen en zal de voedingstoestand in je lijf alsnog verslechteren.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat je enkel je motivatie kan behouden in een demotiverende omgeving, wanneer het dieet dat je volgt optimaal voorziet in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en in minimale mate voorziet in niet-essentiële voedingsstoffen.

Conclusie:

  • Door met behulp van je dieet de voedingstoestand in je lijf zo goed mogelijk te houden. Enkel wanneer de voedingstoestand in je lijf goed is, dan kan je hersenvocht diens ideale samenstelling behouden, kan de verwerking en integratie van informatie in je hersenen goed verlopen en kan je je motivatie op de voorgrond houden in een demotiverende omgeving namelijk.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: