Vandaag een antwoord op de vraag van Marieke:

  • Ik raak enorm snel (veel sneller t.o.v. eerder) overprikkeld sinds ik een dieet aan het volgen ben. Hoe kan dit?

Overprikkeling

Al je cellen bezitten celmembranen.

Deze bestaan uit membraan vetten genaamd fosfolipiden.

Tussen deze fosfolipiden zijn ook membraan eiwitten en cholesterol moleculen aanwezig.

Een deel van deze membraan eiwitten betreffen receptor eiwitten.

Met behulp van deze receptor eiwitten kunnen je cellen informatie (prikkels) ontvangen.

Overprikkeld zal je raken wanneer je cellen na ontvangst van informatie (prikkels) niet goed in staat zijn om deze informatie (prikkels) te verwerken.

Dit betekent dat wanneer je enorm snel overprikkeld raakt (veel sneller t.o.v. eerder) sinds je een dieet aan het volgen bent, de verwerking van informatie in en door je cellen sindsdien is verslechterd.

De verwerking van informatie (prikkels) in en door je cellen

De verwerking van informatie in en door je cellen vindt plaats met behulp van intracellulaire overdrachtsstofjes (second messengers).

Voorbeelden van intracellulaire overdrachtsstofjes (second messengers) zijn:

  • Signaal lipiden
  • Calcium ionen

Deze intracellulaire overdrachtsstofjes kunnen enkel in het cytoplasma (de celvloeistof) van je cellen afgegeven worden en binnen in je cellen informatie overdragen wanneer de enzymen (eiwitten) die gevestigd zitten in de membranen van je cellen goed kunnen werken.

Dit is enkel het geval wanneer er een optimale zuurtegraad heerst in je weefsels en cellen.

Enzymen kunnen enkel werken in een milieu waarin een optimale zuurtegraad heerst namelijk.

Dit betekent dat wanneer je enorm snel overprikkeld raakt (veel sneller t.o.v. eerder) sinds je een dieet aan het volgen bent, de optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen sindsdien veel minder heerst t.o.v. eerder.

Het behoud van een optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen

In je cellen worden voortdurend stofwisselingsprocessen uitgevoerd.

Deze kan je onderverdelen in twee soorten processen:

  • Katabole (afbrekende) stofwisselingsprocessen.
  • Anabole (opbouwende en herstellende) stofwisselingsprocessen.

Gedurende de uitvoering van katabole stofwisselingsprocessen worden zuurtegraad verhogende afbraak producten (waaronder zuurtegraad verhogende afvalstoffen) gevormd en zal de optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen verloren gaan.

Gedurende de uitvoering van anabole stofwisselingsprocessen worden deze afvalstoffen verdund, geneutraliseerd en uitgescheiden en zal de optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen hersteld worden.

Dit betekent dat wanneer je enorm snel overprikkeld raakt (veel sneller t.o.v. eerder) sinds je een dieet aan het volgen bent, de uitvoering van anabole stofwisselingsprocessen in  je cellen sindsdien is afgenomen.

De uitvoering van anabole (opbouwende en herstellende) stofwisselingsprocessen

Anabole stofwisselingsprocessen (waar het behoud van een optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen van afhangt) kunnen enkel uitgevoerd worden in je lijf wanneer er geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf.

Het ontstaan van tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf kan je enkel voorkomen wanneer je dieet optimaal voorziet in vocht en essentiële voedingsstoffen en niet al teveel voorziet in niet-essentiële stoffen.

De verwerking van niet-essentiële stoffen doet je lijf uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen namelijk.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen die bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke zuivel of soja producten (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende voedingsstoffen:

  • Enkelvoudige suikers (zoals glucose, fructose en galactose).
  • Alle overige aminozuren (die hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (die hierboven niet genoemd worden).
  • Cholesterol.
  • Voedingsstoffen die een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen die niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je dieet onvoldoende voorziet in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en (naar verhouding) teveel voorziet in bovengenoemde niet-essentiële stoffen, tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf zullen ontstaan en uitbreiden, de uitvoering van anabole stofwisselingsprocessen in je cellen af zal nemen, de optimale zuurtegraad in je weefsels en cellen verloren zal gaan, de werking van de enzymen die gevestigd zitten in de membranen van je cellen zal verslechteren, de verwerking van informatie (prikkels) in je cellen zal verslechteren en je steeds sneller overprikkeld zult raken.

Conclusie:

  • Dit komt omdat de verwerking van informatie (prikkels) in je cellen niet goed kan verlopen wanneer er tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf. Kennelijk heeft je dieet tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: