Vandaag een antwoord op de vraag van Menno:

  • Ik heb begrepen dat wanneer je aan krachttraining doet en je eiwit inname verhoogt, de vorming van nieuwe eiwitten, waaronder nieuwe spier eiwitten, gestimuleerd wordt in je lijf. Ik snap dan ook niet dat mijn spiermassa nog niet is toegenomen sinds ik aan krachttraining doe en mijn eiwit inname heb verhoogd. Hoe kan dat?

De vorming van nieuwe (spier)eiwitten

Eiwitten worden ook wel polypeptiden genoemd.

Polypeptiden zijn grote water oplosbare (hydrofiele) voedingsstof moleculen die zijn opgebouwd uit vele aminozuren.

Grote water oplosbare voedingsstof moleculen (zoals eiwitten) kunnen niet vanzelfsprekend in je cellen (waaronder je spiercellen) opgenomen worden.

Dit komt omdat je cellen (waaronder je spiercellen) een lipiden membraan bezitten en grote water oplosbare voedingsstof moleculen enkel m.b.v. membraan eiwitten (glycoproteïnes) door dit lipiden membraan getransporteerd kunnen worden.

Dit betekent dat wanneer de vorming van nieuwe eiwitten, waaronder nieuwe spiereiwitten, gestimuleerd wordt in je lijf, maar de celmembranen van je spiercellen op dat moment geen membraan eiwitten bezitten die de opname van grote water oplosbare voedingsstof moleculen (waaronder eiwitten) mogelijk maken, eiwitten niet opgenomen zullen worden in je spiercellen en de vorming van nieuwe spiereiwitten alsnog niet plaats zal vinden.

De opname van eiwitten (grote water oplosbare voedingsstof moleculen) in je cellen

Grote water oplosbare voedingsstof moleculen (zoals eiwitten) kunnen enkel opgenomen worden in je cellen wanneer er membraan eiwitten (glycoproteïnes) die de opname van grote water oplosbare voedingsstof moleculen in je cellen mogelijk maken aanwezig zijn tussen de fosfolipiden in je celmembranen.

Echter..

Wanneer je cellen niet in staat zijn om anabole (opbouwende en herstellende) stofwisselingsprocessen uit te voeren, dan zullen deze membraan eiwitten niet aanwezig zijn tussen de fosfolipiden in je celmembranen.

De vorming en uitscheiding van nieuwe membraan eiwitten richting de celmembranen van je cellen m.b.v. transport en secretie blaasjes genaamd vesikels betreft een anabool (opbouwend en herstellend) stofwisselingsproces namelijk.

Dit betekent dat wanneer de vorming van nieuwe eiwitten, waaronder nieuwe spiereiwitten, gestimuleerd wordt in je lijf, maar je cellen op dat moment niet in staat zijn om anabole stofwisselingsprocessen uit te voeren, de celmembranen van je spiercellen geen membraan eiwitten zullen bezitten die de opname van grote water oplosbare voedingsstof moleculen (waaronder eiwitten) mogelijk maken, eiwitten niet opgenomen zullen worden in je spiercellen en de vorming van nieuwe spiereiwitten alsnog niet plaats zal vinden.

De uitvoering van anabole (opbouwende en herstellende) stofwisselingsprocessen

Anabole stofwisselingsprocessen (waar de vorming en uitscheiding van nieuwe membraan eiwitten die de opname van eiwitten in je spiercellen mogelijk maken van afhangt) kunnen enkel uitgevoerd worden in en door je cellen wanneer er geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen (dit betreffen bouwstoffen) heersen in je lijf.

Wanneer er tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen (dit betreffen bouwstoffen) heersen in je lijf, dan zijn je cellen niet in staat om nieuwe, grote voedingsstof moleculen (waaronder nieuwe membraan eiwitten en vesikels) te vormen en uitscheiden namelijk.

Het oplossen van tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf kan je enkel bereiken wanneer je voeding optimaal voorziet in vocht en essentiële voedingsstoffen en niet al teveel voorziet in niet-essentiële stoffen.

De verwerking van niet-essentiële stoffen doet je lijf uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen namelijk.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen die bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke zuivel of soja producten (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende voedingsstoffen:

  • Enkelvoudige suikers (zoals glucose, fructose en galactose).
  • Alle overige aminozuren (die hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (die hierboven niet genoemd worden).
  • Cholesterol.
  • Voedingsstoffen die een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen die niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer de vorming van nieuwe eiwitten, waaronder nieuwe spiereiwitten, gestimuleerd wordt in je lijft, maar er op dat moment tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf, de uitvoering van anabole stofwisselingsprocessen in en door je cellen niet goed zal verlopen, de celmembranen van je spiercellen geen membraan eiwitten zullen bezitten die de opname van grote water oplosbare voedingsstof moleculen (waaronder eiwitten) mogelijk maken, eiwitten niet opgenomen zullen worden in je spiercellen en de vorming van nieuwe spiereiwitten alsnog niet plaats zal vinden.

Conclusie:

  • Dit komt omdat de opname van eiwitten (grote water oplosbare voedingsstof moleculen) in je spiercellen enkel plaats kan vinden wanneer er geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen heersen in je lijf. Kennelijk heersen er tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf die je eiwitrijke voeding onvoldoende helpt oplossen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: