Vandaag een antwoord op de vraag van Nora:

  • Ik heb afgelopen week niet zo gezond gegeten en ben daardoor flink in gewicht toegenomen. Is het verstandig om een dag van vasten in te lassen deze week?

Gewichtstoename

Een toename in gewicht is het gevolg van een hogere calorie inname dan op dat moment verbruikt kon worden in het lijf.

Dit betekent dat wanneer je vervolgens je calorie inname verlaagt door een hele dag niks te eten (door een dag te gaan vasten), dit enkel tot een afname in gewicht zal leiden wanneer er gedurende die dag alsnog wel een hoog verbruik in het lijf blijft heersen.

Het verbruik in je lijf

Het verbruik in je lijf zal hoog zijn, wanneer de enzymen in je weefsels goed kunnen functioneren.

Dit kunnen ze enkel wanneer er een licht basisch milieu heerst in je weefsels en er voldoende co-enzymen en co-factoren aanwezig zijn in je weefsels.

Dit vereist de aanwezigheid van voldoende vocht, basische mineralen (calcium, kalium, natrium en magnesium) en alle vitamines in je weefsels.

Is de aanwezigheid van dit alles gegarandeerd vlak na een week waarin je gewicht flink is toegenomen?

Nee, want vaak is een toename in gewicht het gevolg van ongezond eten (het eten van voeding welke weinig vocht, weinig vitamines en weinig basische mineralen (in opgeloste toestand) bezit).

De consumptie van dit soort voeding doet je weefsels juist uitputten van vocht, vitamines en basische mineralen!

Dit betekent dat je na een week van ongezond eten beter eerst een dag kan inlassen waarop je voldoende voeding eet welke bijdraagt aan het herstel van je uitgeputte weefsels om vervolgens (na die dag) pas een dag van vasten in te lassen.

Het herstel van uitgeputte weefsels

Om weefsels welke door ongezond eten uitgeput zijn geraakt weer optimaal te kunnen voorzien in vocht, basische mineralen en alle vitamines, moet je latere voeding optimaal voorzien in vocht en alle essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Conclusie en antwoord op de vraag van Nora:

  • Nee,het is verstandiger om eerst een eetpatroon aan te gaan houden (minstens 1 dag) met combinaties van bovengenoemde voedingsmiddelen in elke maaltijd aanwezig om vervolgens (na die dag) pas een dag van vasten in te lassen, wanneer je meteen na een week van ongezond eten en een toename in gewicht een mooie gewichtsafname wilt bereiken.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: