Vandaag een antwoord op de vraag van Dineke:

  • Een vriend van me is flink veel gewicht verloren het afgelopen jaar. Dit heeft hij bereikt door minder te snoepen en door havermout te eten elke dag. Nu claimt hij dat havermout vele gezonde eigenschappen heeft en dat je door het eten ervan niet aan kan komen in gewicht. Klopt dit?

Gewichtstoename

Je gewicht zal toenemen wanneer je calorie inname hoger is dan het verbruik in je lijf.

Dit is onder andere aan de orde wanneer hetgeen je eet een verhoogde afgifte van het stress hormoon cortisol veroorzaakt in je lijf.

Dit hormoon beperkt de verdeling van vocht en voedingsstoffen, waaronder calorie leverende voedingsstoffen, over je weefsels en het verbruik ervan in je weefsels namelijk.

Cortisol

Cortisol zal in verhoogde mate afgegeven worden in je lijf wanneer de de zuurtegraad in je weefsels verhoogd raakt.

Dit is aan de orde wanneer de verwerking van hetgeen je eet je lichaam doet uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Havermout

Havermout is behalve rijk in koolhydraten en rijk in vele essentiële vitamines en essentiële mineralen ook rijk in oplosbare voedingsvezels.

Dit type voedingsvezel lost op in water en vormt vervolgens een slijmerige substantie.

Deze slijmerige substantie zorgt voor een vertraagde passage van je spijsbrij door je spijsverteringskanaal en zorgt dus ook voor een vertraagde opname van vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf.

Dit betekent dat wanneer je erg grote hoeveelheden havermout in één keer eet, je lichaam gedurende de verwerking van de havermout in je spijsverteringskanaal uitgeput zal raken van vocht en essentiële voedingsstoffen.

Wanneer je lichaam uitgeput raakt van vocht en essentiële voedingsstoffen, dan zal er een verhoogde afgifte van het stress hormoon cortisol plaatsvinden in je lijf, zal de verdeling van vocht en voedingsstoffen over je weefsels en het verbruik van brandstoffen in je weefsels beperkt worden en zal de kans op gewichtstoename toenemen.

Conclusie:

  • Nee, dit klopt niet. Wanneer je grote hoeveelheden havermout in één keer eet, dan kan je lichaam uitgeput raken van vocht en essentiële voedingsstoffen en kan je gewicht toenemen als gevolg van deze uitputting namelijk.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: