Vandaag een antwoord op de vraag van Peter:

  • Ik kamp al jaren met gewrichtsklachten. Nu zijn er vele supplementen te koop welke een gunstig effect op dergelijke klachten beloven. Welke daarvan zijn aan te raden om te gebruiken?

Gewrichtsklachten

Gewrichtsklachten zijn het gevolg van schade.

Schade aan je gewrichten.

Deze zullen beschadigd raken wanneer er regelmatig disbalans heerst in je lijf tussen afbrekende (katabole) en opbouwende en herstellende (anabole) processen.

Deze disbalans zal regelmatig aan de orde zijn wanneer je lichaam regelmatig in een slechte voedingstoestand verkeert.

Wanneer je lichaam regelmatig in een slechte voedingstoestand verkeert, dan mist het regelmatig vocht en bouwstoffen welke het nodig heeft om na uitvoering van afbrekende (katabole) processen ook opbouwende en herstellende (anabole) processen uit te kunnen voeren namelijk.

Dit betekent dat enkel wanneer het gebruik van supplementen de voedingstoestand in je lijf helpt verbeteren, het gebruik van supplementen bij kan dragen aan een vermindering van de disbalans in je lijf welke ten grondslag ligt aan je gewrichtsklachten.

De voedingstoestand in je lijf

Een verbetering van de voedingstoestand in je lijf kan je enkel bereiken (met een vermindering van de disbalans tussen afbrekende (katabole) en opbouwende en herstellende (anabole) processen in je lijf tot gevolg) wanneer je eetpatroon inclusief de supplementen die je gebruikt voortaan geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf meer veroorzaakt en de heersende tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf helpt oplossen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke zuivel of soja producten (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Dit betekent dat enkel wanneer je supplementen gaat gebruiken welke essentiële stoffen leveren bij naast een eetpatroon welke geen tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaakt, het gebruik van deze supplementen bij kan dragen aan een vermindering van de disbalans in je lijf welke ten grondslag ligt aan je gewrichtsklachten.

Conclusie:

  • Enkel supplementen die stoffen bezitten die samen met het vocht en de stoffen die aanwezig zijn in je eetpatroon kunnen zorgen voor een verbetering van de voedingstoestand in je lijf. Enkel wanneer de voedingstoestand in je lijf verbetert, dan kan de disbalans die ten grondslag ligt aan je gewrichtsklachten (een disbalans tussen afbrekende (katabole) en opbouwende en herstellende (anabole) processen in je lijf) verminderen namelijk.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: