Vandaag een antwoord op de vraag van Erica:

  • Ik volg een koolhydraat beperkt dieet en heb momenteel weinig behoefte aan zoetigheid. Ik ben echter niet van plan om heel mijn leven de koolhydraten in mijn dieet te blijven beperken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn behoefte aan zoetigheid ook dan nog laag blijft?

De behoefte aan zoetigheid

Je behoefte aan zoetigheid zal laag zijn wanneer je een verhoogde afgifte van stress hormonen in je lijf weet te voorkomen.

Gedurende een verhoogde afgifte van stress hormonen in je lijf zal er insuline resistentie ontstaan in je lijf en zal (als gevolg daarvan) je behoefte aan zoetigheid hoog zijn namelijk.

De afgifte van stress hormonen in je lijf

Stress hormonen zullen afgegeven worden in je lijf wanneer je ideale bloedwaardes verstoord raken en niet goed hersteld kunnen worden tot het ideaal.

Dit is aan de orde wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer je dieet tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaakt.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

De voedingstoestand in je lijf zal echter ook verslechteren wanneer je dieet overschotten in niet-essentiële stoffen veroorzaakt in je lijf.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en daardoor hun oorspronkelijke structuur niet meer bezitten).
  • Voedingsstoffen welke onverteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je je koolhydraat inname (je inname van de niet-essentiële stof glucose) niet meer beperkt, je behoefte aan zoetigheid enkel laag kan blijven wanneer je de koolhydraten in je dieet optimaal combineert met bronnen van vocht en bronnen van essentiële voedingsstoffen, zodat de voedingstoestand in je lijf (ondanks een hogere inname van de niet-essentiële stof glucose) goed kan blijven en een verhoogde afgifte van stress hormonen in je lijf en het ontstaan van insuline resistentie in je lijf voorkomen kan worden.

Conclusie:

  • Door ervoor te zorgen dat de voedingstoestand in je lijf niet verslechtert, ondanks het wat hogere gehalte aan de niet-essentiële stof glucose in je dieet tegen die tijd. Dit doe je door al je koolhydraat bevattende maaltijden en snacks zo goed mogelijk te voorzien in vocht en essentiële voedingsstoffen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: