Vandaag een antwoord op de vraag van Yvette:

  • Ik eet liever geen dierlijke voeding en het liefst dus ook geen vlees of vis bij mijn avondmaaltijd. Nu heb ik begrepen dat noten veel eiwitten bevatten en dat je deze goed ter vervanging van vlees of vis aan je avondmaaltijd kunt toevoegen. Klopt dit?

Eiwitten

Eiwitten bezitten aminozuren.

Aminozuren kan je onderverdelen in essentiële varianten en in niet-essentiële varianten.

De essentiële varianten kan je lichaam niet zelf vormen en moet het absoluut uit je voeding verkrijgen, want anders is je lichaam niet goed in staat om nieuwe eiwitten te vormen.

Wanneer je lichaam door het ontbreken van essentiële aminozuren niet goed in staat is om nieuwe eiwitten te vormen (zoals het plasma eiwit albumine welke je bloeddruk op pijl helpt houden), dan moeten de eiwitten welke aanwezig zijn in je weefsels (zoals de eiwitten waaruit je spierweefsel is opgebouwd) afgebroken worden om alsnog over de ontbrekende aminozuren te kunnen beschikken om nieuwe eiwitten (zoals het plasma eiwit albumine) te kunnen blijven vormen.

Essentiële aminozuren zijn:

  • Histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine.

Dierlijke eiwit bronnen

Vlees en vis zijn dierlijke eiwit bronnen.

Dierlijke eiwit bronnen zijn in het bezit van alle negen essentiële aminozuren.

Dit betekent dat wanneer je vlees of vis toevoegt aan je avondmaaltijd en de eiwitten daarin aanwezig goed verteerd kunnen worden, je lichaam daarna over alle aminozuren kan beschikken waarmee het nieuwe eiwitten (zoals het plasma eiwit albumine) kan vormen.

Plantaardige eiwit bronnen

Noten zijn plantaardige eiwit bronnen.

Deze plantaardige eiwit bronnen zijn helaas niet in het bezit van alle negen essentiële aminozuren.

Dit betekent dat wanneer je noten toevoegt aan je avondmaaltijd en de eiwitten daarin aanwezig goed verteerd kunnen worden, je lichaam daarna alsnog niet over alle aminozuren kan beschikken waarmee het nieuwe eiwitten (zoals het plasma eiwit albumine) kan vormen en de afbraak van eiwitten uit je weefsels (zoals de eiwitten waaruit je spierweefsel is opgebouwd) alsnog niet voorkomen kan worden.

Conclusie:

  • Nee, want enkel eiwit bronnen welke voorzien in alle negen essentiële aminozuren kunnen als een goede vervanging van vlees of vis beschouwd worden. Noten zijn plantaardige eiwit bronnen welke niet in het bezit zijn van alle negen essentiële aminozuren.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: