Vandaag een antwoord op de vraag van Jordy:

  • Ik doe nu al een aantal maand aan krachttraining en weet dat ik eiwitrijk moet eten om een goed herstel van mijn spieren en ook de opbouw van mijn spiermassa mogelijk te kunnen maken. Helaas is mijn spiermassa in de afgelopen maanden afgenomen i.p.v. toegenomen, ondanks het feit dat ik sindsdien een grote hoeveelheid dierlijke eiwitten in al mijn maaltijden en snacks opneem. Hoe kan dit?

Spierafbraak

Spierafbraak zal plaatsvinden wanneer enzymen welke de splitsing (afbraak) van eiwitten stimuleren (dit betreffen proteasen) vaker geactiveerd worden in je lijf dan enzymen welke de opbouw van nieuwe eiwitten in je lijf stimuleren.

Dit is aan de orde wanneer de zuurtegraad in je weefsels regelmatig verhoogd raakt.

Wanneer de zuurtegraad in je weefsels verhoogd raakt, dan zijn de enzymen welke de opbouw van nieuwe eiwitten in je lijf stimuleren niet werkzaam namelijk, maar de enzymen welke de afbraak van eiwitten in je lijf stimuleren juist wel.

Het ontstaan van een verhoogde zuurtegraad in je weefsels

De zuurtegraad in je weefsels zal regelmatig verhoogd raken wanneer de voedingstoestand in je lijf regelmatig slecht is en je lichaam als gevolg daarvan niet goed in staat is diens evenwicht (homeostase) te bewaken m.b.v. hormonen.

In dat geval zullen (onder invloed van stress hormonen) je weefsels regelmatig uitgeput worden van vocht en elektrolyten en zal de zuurtegraad in je weefsels regelmatig stijgen als gevolg daarvan namelijk.

Het ontstaan van een slechte voedingstoestand

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer je eiwitrijke eetpatroon tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

De voedingstoestand in je lijf zal echter ook verslechteren wanneer je eiwitrijke eetpatroon onderstaande niet-essentiële voedingsstoffen volop levert.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je eiwitrijke eetpatroon tekorten in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf of wanneer het overschotten in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf, de voedingstoestand in je lijf zal verslechteren, de zuurtegraad in je weefsels verhoogd zal raken, de werking van enzymen welke de opbouw van nieuwe eiwitten in je lijf stimuleren zal verslechteren en de werking van enzymen welke de afbraak van eiwitten in je lijf stimuleren toe zal nemen (met spierafbraak tot gevolg).

Conclusie:

  • Vermoedelijk heb je met je eiwitrijke voeding de voedingstoestand in je lijf verslechterd. Wanneer de voedingstoestand in je lijf verslechtert, dan zal de zuurtegraad in je weefsels stijgen, zullen enzymen welke de opbouw van nieuwe eiwitten in je lijf stimuleren in werking verslechteren en zullen enzymen welke de afbraak van eiwitten in je lijf stimuleren geactiveerd worden namelijk.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: