Vandaag een antwoord op de vraag van Eva:

  • Ik kamp al jaren met een chronische ontstekingsziekte genaamd Colitis Ulcerosa. Mijn MDL arts heeft aangegeven dat je met je voeding geen invloed uit kan oefenen op het verloop van deze ziekte. Ik kan me echter wel voorstellen dat mijn darmen op basis van bepaalde voedingskeuzes onnodig belast kunnen worden, dus wil ik graag weten hoe ik mijn voeding kan aanpassen, zodat mijn darmen zo min mogelijk door mijn voeding belast worden.

Parasympatisch

Je darmen maken deel uit van het parasympatische deel van van je autonome zenuwstelsel.

De activiteit in dit deel van je autonome zenuwstelsel (en dus ook de activiteit in de kliercellen, spiercellen en zenuwcellen welke gevestigd zitten in je darmwand) zal onderdrukt worden wanneer er hoge activiteit vereist wordt in het orthosympatische deel van je autonome zenuwstelsel.

Hoge activiteit in het orthosympatische deel van je autonome zenuwstelsel wordt regelmatig vereist wanneer je lichaam regelmatig in een slechte voedingstoestand verkeert.

Dit betekent dat wanneer je regelmatig een slechte voedingstoestand in je lijf veroorzaakt middels hetgeen je drinkt en eet, de kliercellen, spiercellen en zenuwcellen welke gevestigd zitten in je darmwand regelmatig zullen verslechteren in werking, je voeding regelmatig in slecht verteerde toestand in je darmen zal belanden en je voeding je darmen regelmatig zal uitputten en belasten.

Dit betekent tevens dat wanneer je je darmen zoveel mogelijk wilt helpen ontlasten, je zo goed mogelijk moet zorgen voor het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf middels hetgeen je drinkt en eet, zodat de kliercellen, spiercellen en zenuwcellen welke gevestigd zitten in je darmwand zo goed mogelijk kunnen blijven werken, je voeding zo goed mogelijk verteerd kan blijven worden en je voeding je darmen zo min mogelijk zal hoeven uitputten en belasten.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal regelmatig slecht zijn en ook slecht blijven (met een slechte werking van de kliercellen, spiercellen en zenuwcellen welke gevestigd zitten in je darmwand en de uitputting en belasting van je darmen tot gevolg), wanneer je voeding structurele tekorten in vocht en tekorten in essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf.

Dit is aan de orde wanneer je voeding onvoldoende voorziet in vocht en essentiële voedingsstoffen, maar is ook aan de orde wanneer je voeding volop voorziet in niet-essentiële voedingsstoffen.

De verwerking van niet-essentiële voedingsstoffen doet je lijf uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen namelijk.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Cholesterol.
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je je darmen zoveel mogelijk wilt helpen ontlasten, je moet zorgen voor de optimalisatie van vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en de minimalisatie van bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen in je voeding (al hetgeen je drinkt en eet), zodat de kliercellen, spiercellen en zenuwcellen welke gevestigd zitten in je darmwand zo goed mogelijk kunnen blijven werken, je voeding zo goed mogelijk verteerd kan blijven worden en je voeding je darmen zo min mogelijk zal hoeven uitputten en belasten.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: