Vandaag een antwoord op de vraag van Eefke:

  • Ik ben twee weken geleden met een dieet gestart. Sindsdien eet ik niks ongezonds meer en eet ik ook veel kleinere porties t.o.v. eerder. Sindsdien heb ik regelmatig buikpijn, terwijl ik voorafgaand aan mijn dieet nooit buikpijn had. Hoe kan dit?

Buikpijn

Buikpijn is het gevolg van schade aan de celmembranen van de cellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel.

Wanneer je regelmatig last van buikpijn hebt sinds je met een dieet bent gestart, dan betekent dit dat er sindsdien schade is ontstaan aan de celmembranen van de cellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel.

Het ontstaan van schade aan de celmembranen van de cellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel

De celmembranen van de cellen welke aanwezig zijn in je darmwand weefsel worden beschermd door een laag van slijmstoffen genaamd de mucosa (beter bekend als je darmslijmvlies).

Deze laag van slijmstoffen zal verdund raken en in conditie verslechteren  wanneer de slijm producerende cellen in je darmwand (gobletcellen genaamd) niet goed kunnen functioneren (niet goed in staat zijn om nieuwe slijmstoffen te vormen en deze af te geven aan hun extra cellulaire milieu).

Deze zullen niet goed functioneren wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert en niet goed in staat is om vocht en voedingsstoffen over je weefsels (waaronder je darmwand weefsel) te verdelen en niet goed in staat is om anabole processen uit te voeren (als gevolg daarvan).

Dit betekent dat wanneer je regelmatig last van buikpijn hebt sinds je met een dieet bent gestart, de voedingstoestand in je lijf vermoedelijk verslechterd is geraakt en de beschermende laag van slijmstoffen in je darmen vermoedelijk verdund is geraakt en in conditie is verslechterd (als gevolg daarvan).

Het ontstaan van een slechte voedingstoestand

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer je dieet tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

De voedingstoestand in je lijf zal echter ook verslechteren wanneer je dieet onderstaande niet-essentiële voedingsstoffen volop levert.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je regelmatig last van buikpijn hebt sinds je met een dieet bent gestart, de tekorten in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen in je dieet opgelost moeten worden en de niet-essentiële voedingsstoffen in je dieet zoveel mogelijk geminimaliseerd moeten worden om de voedingstoestand in je lijf te verbeteren en de beschermende laag van slijmstoffen in je darmen weer dikker en in betere conditie te krijgen (met een afname van buikpijn klachten tot gevolg).

Conclusie:

  • Dit komt, omdat minder ongezond eten en het eten van kleinere porties niet een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf kan voorkomen en ook niet een verslechtering van de conditie van de beschermende laag van slijmstoffen in je darmen kan voorkomen. Wanneer je dieet de voedingstoestand in je lijf doet verslechteren en ook de beschermende laag van slijmstoffen in je darmen in conditie doet verslechteren, dan kan schade aan de celmembranen van de cellen in je darmwand ontstaan met buikpijn tot gevolg.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: