Vandaag een antwoord op de vraag van Appie:

  • Ik kamp al een aantal jaar met een verhoogde bloeddruk. Dit snap ik niet goed, want stress ervaar ik niet en zout eten doe ik ook niet. Hoe kan het dat ik ondanks dat al jaren met een verhoogde bloeddruk kamp?

Stress

Wanneer je lichaam stress ervaart, dan zullen hormonen afgegeven worden in je lijf welke ervoor zorgen dat natrium vastgehouden wordt in je bloedbaan en niet meer uitgescheiden wordt via je nieren.

Als gevolg daarvan zal het natrium gehalte in je bloedbaan stijgen en zal je bloeddruk verhoogd raken ook al heb jijzelf geen zoutrijke (geen natriumrijke) voeding gegeten.

Deze stress welke een verhoging van je bloeddruk teweegbrengt kan je lichaam ervaren, terwijl jijzelf niet zozeer stress (onrustige omstandigheden) ervaart.

Stress (onrust) ervaart je lichaam namelijk al wanneer het in een slechte voedingstoestand verkeert en als gevolg daarvan niet goed in staat is om je bloedwaardes (waaronder je bloeddruk) op een constant en ideaal niveau te houden m.b.v. hormonen.

Dit betekent dat wanneer je voeding regelmatig een verslechtering van de voedingstoestand in je lijf veroorzaakt, het tevens een regelmatige verhoging van je bloeddruk veroorzaakt zelfs al bevat je voeding totaal geen toegevoegd zout en ervaar jijzelf totaal geen stress (onrustige omstandigheden).

Het ontstaan van een slechte voedingstoestand

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren (met een stress reactie van je lijf en een verhoging van je bloeddruk tot gevolg) wanneer je voeding tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen in je lijf veroorzaakt.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Je voeding zal met name tekorten in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen veroorzaken (en als gevolg daarvan een stress reactie en een bloeddruk verhoging in je lijf veroorzaken) wanneer het weinig vocht en weinig essentiële voedingsstoffen levert, maar wel vele niet-essentiële stoffen levert.

De verwerking van niet-essentiële stoffen doet je lijf uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen namelijk.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Cholesterol.
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je voeding weinig vocht en weinig essentiële voedingstoffen levert, maar wel vele niet-essentiële stoffen levert, het een stress reactie in je lijf en een verhoging van je bloeddruk veroorzaakt zelfs al bevat je voeding totaal geen toegevoegd zout en ervaar jijzelf totaal geen stress (onrustige omstandigheden).

Conclusie:

  • Dit komt omdat je lichaam ook stress (onrust) kan ervaren wanneer jijzelf niet zozeer stress (onrustige omstandigheden) ervaart. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je lichaam regelmatig in een slechte voedingstoestand verkeert. Vermoedelijk verkeert jouw lichaam regelmatig in een slechte voedingstoestand en is je bloeddruk daardoor te hoog.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: