Vandaag een antwoord op de vraag van Floor:

  • Mijn vriendin is een dieet aan het volgen en maakt nu veelvuldig gebruik van dieet repen (proteine repen). In mijn ogen zien die er niet heel anders uit dan candybars en ik kan me dan ook niet voorstellen dat die repen gezond zijn. Is het wel gezond om veelvuldig van dit soort repen gebruik te maken gedurende het volgen van een dieet?

Gezond

Voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen.

Deze voedingsstoffen kan je onderverdelen in essentiële varianten en niet-essentiële varianten.

Essentiële voedingsstoffen kan je lichaam niet zelf vormen en moet het verkrijgen vanuit hetgeen je eet, want ervaart je lichaam tekorten in deze stoffen, dan kan het niet de gehele stofwisseling in je lijf (zowel het katabolisme als het anabolisme) goed uitvoeren en kan het niet goed blijven functioneren.

Dit betekent dat je een voedingsmiddel enkel gezond kan noemen wanneer het goed voorziet in essentiële voedingsstoffen en nauwelijks voorziet in niet-essentiële voedingsstoffen.

De verwerking van niet-essentiële voedingsstoffen doet je lichaam uitputten van vocht en essentiële voedingsstoffen namelijk.

Essentiële versus niet-essentiële voedingsstoffen

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en daardoor hun oorspronkelijke structuur niet meer bezitten).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Proteïne repen

Proteïne repen bezitten veel eiwitten.

Deze eiwitten leveren vele essentiële voedingsstoffen (essentiële aminozuren).

Proteïne repen bezitten echter ook vele niet-essentiële voedingsstoffen, zoals voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan en voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.

Dit betekent dat wanneer je regelmatig een proteïne reep eet, je lichaam vele niet-essentiële voedingsstoffen te verwerken krijgt.

Gedurende de verwerking van niet-essentiële voedingsstoffen raken je weefsels uitgeput van vocht en voedingsstoffen, waaronder essentiële.

Dit betekent dat wanneer een proteïne reep meer niet-essentiële dan essentiële voedingsstoffen levert, het eten van zo’n reep je lichaam doet uitputten van stoffen welke je lichaam nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren (essentiële voedingsstoffen) en niet gezond genoemd kan worden.

Conclusie:

  • Nee, niet wanneer deze repen meer niet-essentiële voedingsstoffen dan essentiële voedingsstoffen leveren. In dat geval doet het veelvuldig eten van deze repen je lijf uitputten namelijk en je lijf uitputten is niet gezond.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: