Vandaag en antwoord op de vraag van Inge:

  • Ik heb recentelijk een vetarm dieet gevolgd. Gedurende dit dieet nam mijn lichaamsvetpercentage toe in plaats van af. hoe kan dat?!

Je lichaamsvetgehalte

Je lichaamsvetgehalte zal toenemen wanneer het proces lipogenese (de vorming van vet uit andere stoffen) in verhoogde mate uitgevoerd wordt in je lijf.

Dit proces wordt gestimuleerd door het hormoon insuline.

Dit betekent dat wanneer je lichaamsvetpercentage stijgt gedurende het volgen van een vetarm dieet, je vetarme dieet een verhoogde afgifte van insuline in je lijf (hyperinsulinaemie) veroorzaakt.

Hyperinsulinaemie

Insuline zal in verhoogde mate afgegeven worden in je lijf wanneer je bloedsuikerspiegel zeer vaak verhoogd wordt.

Dit is het geval wanneer je heel de dag door eet en hetgeen je eet een hoog koolhydraat gehalte bezit.

Dit is echter ook het geval wanneer er een slechte voedingstoestand heerst in je lijf en stress hormonen (welke je bloedsuikerspiegel verhogen) in verhoogde mate afgegeven moeten worden in je lijf (als reactie daarop).

 
Dit betekent dat wanneer je lichaamsvetpercentage stijgt gedurende het volgen van een vetarm dieet, je vetarme dieet ofwel een hoog gehalte aan koolhydraten bezit ofwel een slechte voedingstoestand in je lijf veroorzaakt (of allebei).

Het ontstaan van een slechte voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren zodra er tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen ontstaan in je lijf, maar zal ook verslechteren wanneer overschotten in niet-essentiële stoffen ontstaan in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (voedings)stoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Rest stoffen welke ontstaan uit afbraak- en verbrandingsprocessen.

Dit betekent dat wanneer je vetarme dieet een tekort in vocht of bovengenoemde essentiële voedingsstoffen (waaronder essentiële vetzuren en vet oplosbare vitamines) veroorzaakt in je lijf of overschotten in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen veroorzaakt, het een verhoogde vorming van vet in je lijf veroorzaakt en je lichaamsvetpercentage (als gevolg daarvan) kan gaan stijgen.

Conclusie:

  • Dit komt, omdat een vetarm dieet heel makkelijk een tekort in essentiële voedingsstoffen (zoals essentiële vetzuren en vet oplosbare vitamines) kan veroorzaken in je lijf en ook zomaar overschotten in niet-essentiële voedingsstoffen (zoals glucose en afbraakproducten) kan veroorzaken in je lijf. Wanneer je vetarme dieet dergelijke tekorten en/of overschotten veroorzaakt, dan zal de voedingstoestand in je lijf verslechteren, zal de afgifte van insuline in je lijf verhoogd raken, zal de vorming van vet in je lijf in verhoogde mate plaatsvinden en zal je lichaamsvetpercentage stijgen (als gevolg daarvan).

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: