Vandaag een antwoord op de vraag van Elly:

  • Ik houd dagelijks mijn calorie inname bij, zodat ik goed in de gaten kan houden of ik wel onder een bepaalde bovengrens aan calorieën blijf elke dag. Ik wil graag afvallen namelijk. Nu zei mijn vriendin laatst dat het bijhouden van mijn calorie inname geen nut heeft, omdat het beperken van mijn calorie inname geen gewichtsverlies garandeert. Klopt dat?

Gewichtsverlies

Gewichtsverlies bereik je wanneer je inname van calorieën lager is dan hetgeen aan calorieën verbruikt wordt in je lijf.

Dit betekent dat een beperkte calorie inname enkel gewichtsverlies kan veroorzaken wanneer het verbruik van calorieën in je lijf niet beperkt verloopt.

Het verbruik van calorieën

Calorieën worden verbruikt in je cellen gedurende de uitvoering van de stofwisselingsprocessen aldaar.

Stofwisselingsprocessen betreffen enzymatische processen (processen die gekatalyseerd worden door enzymen).

Wanneer de stofwisselingsenzymen in je weefsels en cellen niet goed functioneren, dan zal de stofwisseling in je lijf afnemen en zal het verbruik van calorieën in je lijf beperkt gaan verlopen.

Dit betekent dat een beperkte calorie inname enkel gewichtsverlies kan veroorzaken wanneer de stofwisselingsenzymen in je lijf goed kunnen functioneren.

De werking van enzymen

Enzymen (waaronder stofwisselingsenzymen) functioneren enkel goed bij een (voor het enzym) optimale zuurtegraad en de aanwezigheid van voldoende co-enzymen.

Dit kan enkel gegarandeerd worden (een optimale zuurtegraad en de aanwezigheid van voldoende co-enzymen) wanneer je lichaam in een goede voedingstoestand verkeert.

In een goede voedingstoestand verkeert je lichaam enkel wanneer het optimaal aangevuld wordt in vocht en essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Dit betekent dat een beperkte calorie inname enkel gewichtsverlies kan veroorzaken wanneer er geen tekorten heersen of ontstaan in je lijf in vocht en essentiële voedingsstoffen.

Conclusie:

  • Dat klopt, want gewichtsverlies is enkel gegarandeerd wanneer de voedingstoestand in je lijf goed is en blijft en het verbruik van calorieën in je lijf (als gevolg daarvan) hoog is en hoog blijft. Wanneer je je calorie inname bijhoudt en dagelijks beperkt zodat het onder een bepaald niveau blijft, dan garandeer je niet het behoud van een goede voedingstoestand in je lijf, is het niet gegarandeerd dat er een hoog calorie verbruik heerst en blijft heersen in je lijf en is ook gewichtsverlies niet gegarandeerd.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: