Vandaag een antwoord op de vraag van Kim:

  • Sinds ik met mijn dieet ben gestart eet ik veel kleinere porties t.o.v. eerder. Mijn darmen zijn sindsdien echter veel actiever t.o.v. eerder, want ze zijn veel meer en vaker borrelende geluiden aan het maken t.o.v. eerder. Is dit een goed teken?

Peristaltiek

Zodra voedingsresten in je darmen belanden en de druk op je darmwand toeneemt, dan worden de spieren in je darmen gestimuleerd om peristaltiek (darmbewegingen) uit te gaan voeren.

Gedurende deze peristaltiek in je darmen produceren je darmen vaak vele verschillende soorten geluiden welke je niet allemaal even goed kan horen (waarnemen).

Wanneer de druk op je darmwand toeneemt door de aanwezigheid van veel gassen en veel vocht in je darmen, dan zullen dit borrelende geluiden zijn.

Deze geluiden kan je vaak wel goed horen (waarnemen).

Dit betekent dat wanneer je darmen veel meer en veel vaker borrelende geluiden maken t.o.v. eerder sinds je een dieet bent gestart, er veel meer gassen in je darmen gevormd worden en er ook veel meer vocht aanwezig is in je darmen t.o.v. eerder.

Gasvorming en vocht retentie in je darmen

Gasvorming in je darmen is het gevolg van onverteerbare en slechte verteerde voedingsresten welke in onverteerde toestand onderin je darmen belanden en door de darmbacteriën aldaar afgebroken worden.

Vocht retentie in je darmen is het gevolg van onverteerbare en slecht verteerde voedingsresten met een hoge osmotische waarde (met een hoog vocht aantrekkend vermogen) welke in onverteerde toestand onder in je darmen belanden en in je darmen vocht aantrekken.

Dit betekent dat wanneer je darmen veel meer en veel vaker borrelende geluiden maken t.o.v. eerder sinds je een dieet bent gestart, er veel vaker onverteerbare en slecht verteerde voedingsresten in onverteerde toestand onder in je darmen belanden t.o.v. eerder.

Gewichtsverlies

Wanneer je een dieet volgt, dan is je doel hoogstwaarschijnlijk gewichtsverlies.

Gewichtsverlies bereik je enkel op een gezonde manier wanneer je gezonde, vitale weefsels niet uitgeput raken gedurende het verlies van gewicht.

Je gezonde, vitale weefsels zullen uitgeput raken wanneer de opname van vocht en essentiële voedingsstoffen in je darmen niet goed verloopt.

Dit betekent dat wanneer je darmen veel meer en veel vaker borrelende geluiden maken t.o.v. eerder sinds je een dieet bent gestart, je gezonde, vitale weefsels uitgeput zullen raken gedurende het verlies van gewicht, omdat de vertering van je voeding in je darmen en (als gevolg daarvan) ook de opname van vocht en essentiële voedingsstoffen in je darmen in dat geval niet goed verloopt.

Vertering

De vertering van je voeding kan niet goed verlopen wanneer de voedingstoestand in je lijf slecht is en de cellen aanwezig in je maag en darmwand niet goed kunnen functioneren (als gevolg daarvan) .

De voedingstoestand in je lijf zal slecht zijn wanneer je dieet tekorten in vocht en essentiële voedingsstoffen veroorzaakt in je lijf.

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende (met name bouwstof leverende) voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, mager vlees, (vette) vis en magere, naturel (aangezuurde) dierlijke of soja zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

De voedingstoestand in je lijf zal echter ook slecht zijn wanneer je dieet onderstaande niet-essentiële voedingsstoffen volop levert.

Niet-essentiële stoffen betreffen de volgende (met name brandstof leverende) voedingsstoffen:

  • Glucose, fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan (en hun oorspronkelijke structuur hebben verloren).
  • Voedingsstoffen welke niet verteerbaar zijn.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je darmen veel meer en veel vaker borrelende geluiden maken t.o.v. eerder sinds je een dieet bent gestart, het verstandig is om je dieet te optimaliseren in vocht en bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en te minimaliseren in bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen om geborrel in je darmen voortaan zoveel mogelijk te kunnen voorkomen.

Conclusie:

  • Nee, vaak niet, want darmen welke borrelende geluiden maken betreffen darmen die met veel gassen en vocht gevuld zijn. Wanneer darmen met veel gassen en vocht gevuld zijn, dan is dat vaak het gevolg van het belanden van veel onverteerbare en slecht verteerde voedingsresten in je darmen. Wanneer voedingsresten regelmatig in onverteerde toestand en slecht verteerd onderin je darmen belanden, dan zullen je gezonde, vitale weefsels uitgeput raken en zul je niet op een gezonde manier gewicht verliezen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: