In dit artikel een antwoord op de vraag van Kim:

  • Is ontbijten met havermout gezonder dan ontbijten met brood?

Gezondheid

Een goede gezondheid kan je behouden wanneer je je lijf goed voedt bij al je maaltijden inclusief je ontbijt.

Je lijf voedt je goed wanneer in al je maaltijden inclusief je ontbijt een variatie aan essentiële bouwstoffen inclusief vocht en fermenteerbare vezels aanwezig is en zo min mogelijk niet essentiële brandstoffen aanwezig zijn.

De bestanddelen van brood

Brood bevat niet heel veel essentiële bouwstoffen:

  • Het bevat lang niet alle essentiële aminozuren.
  • Het bevat geen intacte essentiële vetzuren.

Brood bevat ook geen vocht en bevat (wanneer je brood is gemaakt van tarwe) tevens geen fermenteerbare vezels.

Brood bevat wel een hele lading glucose en bezit daardoor een grote hoeveelheid niet essentiële brandstoffen.

Dit betekent dat een ontbijt met brood niet bijdraagt aan het behoud van een goede gezondheid.

Wanneer je toch heel graag met brood wil ontbijten, dan moet dit brood aangevuld worden met een vochtrijke bron van fermenteerbare vezels, een bron van eiwitten welke alle essentiële aminozuren bevat en een bron van vetten welke alle essentiële vetzuren bevat om de voedingswaarde van je ontbijt met brood nog enigszins te kunnen verhogen.

Het is aan te raden om je brood inclusief de bovengenoemde aanvullingen vervolgens niet te verhitten.

Verhitting verlaagt namelijk het vochtgehalte en de voedingswaarde van je ontbijt.

De bestanddelen van havermout

Havermout bevat net als brood lang niet alle essentiële bouwstoffen:

  • Het bevat lang niet alle essentiële aminozuren.
  • Het bevat (wanneer je je havermout hebt blootgesteld aan licht en lucht en hebt verhit) geen intacte essentiële vetzuren meer.

Havermout bevat ook geen vocht.

Wel bevat havermout fermenteerbare vezels.

Dit betekent dat een ontbijt met havermout net als een ontbijt met brood ook niet bijdraagt aan het behoud van een goede gezondheid, maar (door de aanwezigheid van onder andere fermenteerbare vezels) wel een iets gunstiger effect op je (darm)gezondheid heeft, dan een ontbijt met brood.

Wanneer je toch heel graag met havermout wil ontbijten, dan moet ook deze havermout aangevuld worden met een bron van eiwitten welke alle essentiële aminozuren bevat en een bron van vet welke alle essentiële vetzuren bevat (en liefst ook een vochtrijke bron van fermenteerbare vezels zoals vers fruit) om de voedingswaarde van je ontbijt met havermout te kunnen verhogen.

Het is aan te raden om je havermout-ontbijt vervolgens niet al te sterk te verhitten en enkel samen met vocht te verhitten.

Het is tevens aan te raden om hetgeen je de havermout mee aanvult (zoals vers fruit en noten) niet te verhitten.

Verhitting verlaagt namelijk het vochtgehalte en de voedingswaarde van je ontbijt.

Daarnaast is het aan te raden nog een vochtrijke bron van fermenteerbare vezels (zoals vers fruit) toe te voegen aan dit ontbijt met havermout, want anders schiet je ontbijt alsnog tekort in een vochtrijke bron van fermenteerbare vezels.

Conclusie en antwoord op de vraag van Kim:

  • Havermout bevat (door de aanwezigheid van o.a. fermenteerbare vezels) t.o.v. brood iets meer stoffen welke nodig zijn om een goede (darm)gezondheid te kunnen behouden, maar dit betekent niet dat een ontbijt met havermout het behoud van een goede gezondheid kan garanderen, wanneer je de voedingswaarde van je havermout-ontbijt niet verhoogt middels een aanvulling met bronnen van essentiële bouwstoffen welke havermout niet bezit.

Meer weten en leren?

Overmorgen zal ik een artikel besteden aan hetgeen je ontbijt moet bevatten om je lijf optimaal te kunnen voeden.

Lees je dit artikel wanneer het optimaal voeden van je lijf bij al je maaltijden inclusief je ontbijt je doel is?

Morgen zal ik een artikel besteden aan het effect welke een ontbijt met granen heeft op de werking van je lijf.

Lees je dit artikel wanneer je heel graag met granen (brood of havermout) wil ontbijten?

Wil je weten of je huidige maaltijden inclusief je ontbijt een goede werking van je lijf ondersteunt of juist tegenwerkt?

Vraag dan een voedings-analyse aan!

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: