Vandaag een antwoord op de vraag van Christine:

  • Ik heb niet echt overgewicht, maar mijn vetpercentage is wel te hoog. Met name rond mijn middel zit teveel vet. Hier stoor ik me ontzettend aan, dus heb ik besloten per 1 januari mijn calorie-inname te beperken om dat overtollige vet maar eens actief aan te gaan pakken. Nu vertelde mijn vriendin dat mijn buikvet niet zal verdwijnen wanneer ik daarnaast niet ook zou gaan sporten. Klopt dat? Moet ik gaan sporten om mijn buikvet te kunnen verliezen?

Het verlies van vetmassa

Om vetmassa te kunnen verliezen moeten regelmatig hormonen afgegeven worden in je lijf welke de afbraak van vetten (triglyceriden) uit je vetweefsel stimuleren.

Er zijn verschillende hormonen welke deze afbraak (genaamd lipolyse) stimuleren.

Hormonen zoals:

  • Adrenaline.
  • Groeihormoon.

Dit betekent dat je de afgifte  van deze hormonen regelmatig moet stimuleren middels hetgeen je doet en eet om je vetpercentage te laten dalen.

De afgifte van hormonen welke lipolyse (vetafbraak) stimuleren

Om de afgifte van hormonen te stimuleren welke de afbraak van vet teweeg brengen in je lijf, moet het gehalte aan glucose in je bloedbaan laag zijn.

Wanneer het gehalte aan glucose in je bloedbaan verhoogd wordt, dan zal de afgifte van het hormoon insuline in je lijf plaatvinden namelijk.

Het hormoon insuline

Wanneer het hormoon insuline afgegeven moet worden in je lijf, dan wordt de afbraak van vet (het proces genaamd lipolyse) geblokkeerd.

Dit betekent dat enkel gedurende de afgifte van de tegenhanger van dit hormoon de afbraak van vet mogelijk is.

De tegenhanger van dit hormoon is glucagon.

Glucagon

Glucagon zal afgegeven worden in je lijf wanneer je bloedsuikerspiegel erg laag is geworden en er onvoldoende glucose (vanuit je darmen aangekomen bij je lever) aanwezig is in je lijf om je bloedsuikerspiegel mee te kunnen herstellen tot weer een normaal niveau.

Dit hormoon zal echter niet afgeven worden in je lijf wanneer je lichaam in een slechte voedingstoestand verkeert en de zuurtegraad in je lijf (als gevolg daarvan) te hoog is geworden.

In dat geval zal namelijk het stresshormoon cortisol afgegeven worden in je lijf en zal deze je bloedsuikerspiegel verhogen.

Het zal deze verhogen in dusdanig hoge mate dat gedurende de afgifte van dit hormoon in je lijf de verbranding van vet niet aan de orde zal zijn.

De verbranding van vet (net als de afbraak van vet) zal namelijk niet aan de orde zijn wanneer je bloedsuikerspiegel hoog is!

Dit betekent dat je enkel het proces lipolyse kan stimuleren en vervolgens ook de daaruit vrij gekomen vetzuren zult kunnen verbranden in je lijf, wanneer je voeding je bloedsuikerspiegel niet verhoogt (wanneer het koolhydraatgehalte in je voeding laag is) en de voedingstoestand in je lijf doet verbeteren en niet doet verslechteren.

De voedingstoestand in je lijf

De voedingstoestand in je lijf zal verslechteren wanneer je niks eet.

Wanneer je niks eet, dan zal je lichaam namelijk uitgeput raken van vocht en voedingsstoffen (om de productie van energie en de afvoer van afvalstoffen in je lijf mogelijk te kunnen maken).

De voedingstoestand in je lijf zal echter ook verslechteren wanneer je calorie- en koolhydraatbeperkte voeding tekorten vertoont in zogenaamde essentiële voedingsstoffen.

Dit betekent dat ook de afgifte van glucagon in je lijf zal verslechteren en de afgifte van cortisol in je lijf zal toenemen wanneer je calorie- en koolhydraatbeperkte dieet tekorten vertoont in deze essentiële voedingsstoffen.

Gevolg:

  • De verbranding van vetzuren in je lijf (nadat vetafbraak plaats heeft gevonden in je lijf) zal niet plaatsvinden .

Essentiële voedingsstoffen

Onder de essentiële voedingsstoffen worden de volgende voedingsstoffen gerekend:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voorbeelden van voedingsmiddelen welke deze voedingsstoffen volop bezitten zijn:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Dit betekent dat de afgifte van glucagon in je lijf (en vervolgens ook de afbraak en verbranding van vet in je lijf ) plaats kan vinden, wanneer je je voeding samenstelt met combinaties van bovengenoemde voedingsstoffen (om tekorten in essentiële voedingsstoffen te kunnen voorkomen) en het calorie- en koolhydraatgehalte van deze voeding beperkt houdt.

Dit betekent dus ook dat je niet hoeft te gaan sporten om van buikvet af te kunnen komen.

Sterker nog…

Wanneer je gaat sporten, maar de voeding welke je daarnaast eet tekorten vertoont in essentiële voedingsstoffen, dan zal de afgifte van cortisol in je lijf zelfs eerder dan wanneer je niet zou sporten plaatsvinden in je lijf en zal de afgifte van dit hormoon de afbraak van buikvet juist doen tegenhouden.

Conclusie en antwoord op de vraag van Christine:

  • Nee, je hoeft niet te gaan sporten om buikvet te kunnen verliezen. Wel dien je bij naast de calorieën in je voeding ook het gehalte aan glucose in je voeding te verminderen en dien je ervoor te zorgen dat je eetmomenten voorzien worden in zoveel mogelijk essentiële voedingsstoffen. Dit betekent dat elk eetmoment dient te voorzien in groenten of fruit, een magere bron van dierlijke eiwitten welke weinig bewerkingsprocessen heeft ondergaan en een onverhitte bron van vet welke de essentiele vetzuren omega 3 en 6 levert.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: