Vandaag een antwoord op de vraag van Tamara:

  • Al jaren kamp ik met overgewicht en regelmatig doe ik dan ook aan de lijn om mogelijk wat kilo’s daarvan kwijt te raken. Je zou denken dat wanneer je met overgewicht kampt en een flinke isolatielaag bezit je het niet zo snel koud zal krijgen, maar wanneer ik aan de lijn doe heb ik het voortdurend koud. Ik had bedacht dat dit eigenlijk ook best heel logisch is, omdat ik voortdurend te weinig brandstof op mijn interne kacheltje gooi, maar mijn vriendin zegt dat dit onzin is en en dat de verbranding van brandstof in je lijf ook en juist wanneer je aan het lijnen bent hoog moet zijn. Klopt dat en kan je ook lijnen zonder het voortdurend koud te hebben?

Kouwelijkheid

Kouwelijkheid zul je gaan ervaren wanneer de productie van energie en warmte niet optimaal verloopt in je lijf.

Dit is aan de orde (een sterk beperkte energie- en warmteproductie in je lijf) wanneer het eetpatroon welke je aanhoudt gedurende het lijnen structurele tekorten vertoont in stoffen welke nodig zijn om de verbranding van brandstof tot ATP in alle delen van je lijf goed mogelijk te kunnen maken.

Dit betreffen zogenaamde essentiële voedingsstoffen.

Het eetpatroon welke je aanhoudt gedurende het lijnen

Wanneer je gaat lijnen dan is gewichtsverlies en specifiek het verlies van het overtollige vet in je lijf je doel.

Dit betekent dat je eetpatroon ten tijde van het lijnen de afbraak en verbranding van vet in je lijf moet doen veroorzaken.

De afbraak en verbranding van vet in je lijf

De afbraak en verbranding van vet in je lijf vindt niet eerder plaats dan wanneer je eetpatroon ten tijde van het lijnen minimale hoeveelheden niet-essentiële voedingsstoffen (zoals brandstoffen) levert, maar daar tegenover juist wel optimaal voorziet in alle essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen betreffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voedingsmiddelen welke bovengenoemde voedingsstoffen volop bezitten betreffen:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

 Niet-essentiële stoffen betreffen:

  • Glucose,  fructose en galactose.
  • Alle overige aminozuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Alle overige vetzuren (welke hierboven niet genoemd worden).
  • Voedingsstoffen welke een sterk bewerkingsproces hebben ondergaan.
  • Alcohol.

Dit betekent dat wanneer je eetpatroon ten tijde van het lijnen structurele tekorten vertoont in één of meerdere van bovengenoemde essentiële voedingsstoffen en daar tegenover nog wel heel regelmatig bovengenoemde niet-essentiële voedingsstoffen bezit, dit eetpatroon niet alleen kouwelijkheid doet veroorzaken, maar ook helemaal niet optimaal tot vetverbranding zal leiden.

Dit betekent dus ook dat wanneer je dit eetpatroon (een eetpatroon welke kouwelijkheid veroorzaakt), stug probeert door te zetten, denkend dat dit erbij hoort wanneer je voeding minder brandstoffen dan anders voor op het interne kacheltje levert, je bedrogen uit zal komen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Tamara:

  • Ja, je kan ook lijnen zonder kouwelijkheid te hoeven ervaren. Dit is zelfs de bedoeling en het meest effectief. Kouwelijkheid is namelijk het gevolg van tekorten in stoffen (zogenaamde essentiële voedingsstoffen) welke je lichaam ten aller tijde nodig heeft om diens evenwicht te kunnen bewaken, alle processen in je lijf (inclusief de verbranding van brandstof tot energie en warmte) goed te kunnen reguleren en tevens nodig heeft om op een effectieve manier vet af te kunnen breken en verbranden in je lijf. Het gedurende het lijnen stug doorzetten met een eetpatroon welke kouwelijkheid doet veroorzaken (en kennelijk structurele tekorten vertoont in deze essentiële stoffen) is dus helemaal niet effectief, wanneer vetafbraak en vetverbranding en het behoud van een goed functionerend lijf je doel is.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: