Vandaag een antwoord op de vraag van Erwin:

  • Ik wil aan mijn lichaamssamenstelling werken. Ik wil mijn totale lichaamsmassa en vetmassa laten dalen, maar mijn spiermassa behouden. Ik heb begrepen dat ik dan niet zomaar mijn calorie-inname lukraak moet gaan verminderen, maar op de verhoudingen tussen de macrovoedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en vetten in mijn calorie-arme voeding moet letten. Deze houd ik nu dan ook al een tijdje bij in een applicatie op mijn telefoon. Keurig houd ik me aan de aanbevolen verhoudingen, maar mijn vetmassa daalt nog niet zoals zou moeten. Mijn spiermassa lijkt daarentegen juist wel wat af te nemen (wat niet de bedoeling is). Hoe kan dit?

Voedingsstoffen

Voedingsstoffen kan je onderverdelen in macrovoedingsstoffen en microvoedingsstoffen.

Macrovoedingsstoffen zijn:

  • Koolhydraten.
  • Eiwitten.
  • Vetten.

Microvoedingsstoffen zijn:

  • Vitamines.
  • Mineralen.

Voedingsstoffen verhoudingen

Wanneer je (net als Erwin) aan je lichaamssamenstelling wilt werken, dan is het belangrijk dat je voldoende variatie in je caloriebeperkte eetpatroon behoudt.

Je lichaam moet namelijk wel al diens basale stofwisselingsprocessen (afbrekende, maar ook opbouwende processen) uit kunnen blijven voeren op het moment dat jij je calorie-inname vermindert.

Om die reden zijn er richtlijnen (normen) opgesteld m.b.t. de verhoudingen tussen de macrovoedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en vetten.

Deze normwaarden kan je als richtlijn aanhouden om voldoende variatie in je eetpatroon te kunnen garanderen tussen koolhydraten, eiwitten en vetten.

De normwaarden welke Erwin heeft gevonden (en ook aanhoudt met zijn caloriebeperkte eetpatroon) zijn:

  • Min. 40 en% verteerbare koolhydraten.
  • Max. 25 en% eiwit.
  • Max. 35 en% vet.

Toch breekt Erwin erg weinig vetmassa en wel wat spiermassa af (is zijn idee), terwijl zijn caloriebeperkte voeding in theorie voldoende variatie biedt om afbraak van gezond weefsel te kunnen voorkomen (zou je denken).

Hij snapt niet hoe dit kan en snapt ook niet waar hij nou nog extra op kan of moet letten om meer vetmassa en minder spiermassa te kunnen verliezen.

Vertering

Koolhydraten, eiwitten en vetten worden niet voor niks macrovoedingsstoffen genoemd.

Het betreffen namelijk grote (=macro) voedingsstofmoleculen.

Grote voedingsstofmoleculen welke zijn opgebouwd uit meerdere enkelvoudige moleculen.

Deze moeten eerst verteerd (gesplitst) worden in je spijsverteringskanaal tot enkelvoudige moleculen.

Deze grote moleculen kunnen namelijk niet opgenomen worden in je lijf zolang ze nog niet gesplitst (verteerd) zijn tot enkelvoudige moleculen.

Wanneer de vertering van deze voedingsstofmoleculen niet goed verloopt, dan zullen voedingsstoffentekorten ontstaan in je lijf en kan afbraak van waardevol weefsel (zoals spierweefsel) het gevolg zijn.

Dit doet vermoeden dat de vertering van hetgeen Erwin eet (en zo keurig bijhoudt in een applicatie) niet goed verloopt en dat dit de afbraak van diens spiermassa verklaart.

Microvoedingsstoffen

Wat de applicatie van Erwin niet bijhoudt zijn microvoedingsstoffen.

Erwin weet dan ook niet of zijn voeding voldoende van deze stoffen bezit.

Is dit niet het geval, dan zal de vertering van de koolhydraten, eiwitten en vetten in zijn voeding (voedingsstoffen welke zijn applicatie wel bijhoudt) niet goed verlopen en kan spierafbraak niet voorkomen worden.

Microvoedingsstoffen dienen namelijk als co-enzymen en co-factoren voor spijsverterings-enzymen.

Dit betekent dat spijsverterings-enzymen niet goed kunnen functioneren, wanneer je voeding tekorten vertoont in microvoedingsstoffen.

Vermoedelijk schiet de voeding van Erwin tekort in deze stoffen, aangezien hij het gevoel heeft meer spiermassa dan vetmassa af te breken.

Bewerkte voedingsmiddelen

Erwin stelt zijn eetpatroon met name samen met verpakte en tevens bewerkte voedingsmiddelen:

  • Krentenbollen.
  • Halvarine.
  • Mueslirepen.
  • Granenbiscuits.
  • Vruchtensappen.
  • Vleeswaren.
  • Smeerkaas.
  • Zuiveldranken met een fruitsmaakje.
  • Kant-en-klare noodle maaltijden.
  • Voorbereide vleessoorten aangevuld met groenten uit blik.
  • Vloeibare bakboter.

Wanneer voedingsmiddelen al een heel voorbereidingsproces en ook vaak al een verhittingsproces hebben ondergaan, dan zijn de vitamines en mineralen (microvoedingsstoffen) vaak al voor een deel verloren gegaan.

Dit heeft tot gevolg:

  • Een slechte enzymwerking in je lijf (en dus ook je spijsverteringskanaal).
  • Een slechte vertering en opname van koolhydraten, eiwitten en vetten in je lijf.
  • Voedingsstoffentekorten in je lijf.
  • Afbraak van waardevol weefsel (zoals spierweefsel) in je lijf.

Conclusie en antwoord op de vraag van Erwin:

  • Dit kan, omdat het bijhouden van ideale verhoudingen van macrovoedingsstoffen niet kan garanderen dat je voeding ook voldoende micorvoedingsstoffen bevat. Wanneer je voeding tekorten vertoont in microvoedingsstoffen, dan zullen er alsnog tekorten in macro-voedingsstoffen in je lijf ontstaan en kan de afbraak van waardevol weefsel, zoals spiermassa, alsnog niet voorkomen worden. Jouw eetpatroon bestaat met name uit bewerkte voedingsmiddelen welke een laag gehalte aan microvoedingsstoffen bezitten.

 

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: