Vandaag een antwoord op de vraag van Iris:

  • Ik volg nu al een tijdje een dieet welke sterk in koolhydraten beperkt en waarbij ik geen graanproducten en fruit mag eten. Afgelopen week zag ik een nieuwsbericht over een dieet genaamd het Pioppi-dieet waarbij je ook geen graanproducten mag eten en fruit sterk beperkt wordt. In dit bericht werd voor dit dieet gewaarschuwd aangezien dit dieet onder andere tekorten in voedingsvezels zou veroorzaken. Is het daadwerkelijk een feit dat je dieet tekortschiet in voedingsvezels wanneer je geen volkoren graanproducten en geen fruit eet (vraag ik me af)?

Voedingsvezels

Voedingsvezels behoren niet tot de verteerbare voedingsstoffen, maar tot de onverteerbare voedingsstoffen.

Dit betekent dat ze geen voedende waarde voor je lijf bezitten.

Ze zijn echter wel nodig om onder andere een goede darmwerking (goed verlopende stoelgang) te kunnen behouden, een ideale samenstelling van darmbacteriën te kunnen behouden, een goede conditie van je darmwand (inclusief diens slijmvlies) te kunnen behouden en als gevolg daarvan ook een goede spijsvertering te kunnen behouden.

Dit betekent dat als gevolg van een voedingsvezeltekort een slechte voedingstoestand in je lijf alsnog kan ontstaan, doordat je spijsvertering als gevolg van een voedingsvezeltekort op den duur zal verslechteren.

Dit betekent dat een dieet arm in voedingsvezels geen gezond dieet genoemd kan worden.

De vezels aanwezig in volkoren graanproducten

Een volkoren sneetje brood à 35 g levert zo’n 2.3 g voedingsvezels (BRON: NEVO-Tabel)

Dit betekent dat wanneer je dagelijks zo’n 4 snee volkorenbrood eet, je daarmee dagelijks zo’n 9.2 g voedingsvezels binnenkrijgt.

Een opscheplepel gekookte volkoren pasta à 50 g levert zo’n 2.1 g voedingsvezels (BRON: NEVO-Tabel).

Dit betekent dat wanneer je dagelijks zo’n 3 opscheplepels volkoren pasta op je bord schept, je daarmee dagelijks (bij naast de vezels aanwezig in volkorenbrood) ook nog zo’n 6.3 g voedingsvezels binnenkrijgt.

Dat betekent dat wanneer je dagelijks je dieet vult met 4 snee volkorenbrood en 3 opscheplepels gekookte volkoren pasta, je ongeveer de helft van het aantal voedingsvezels binnenkrijgt welke door het Voedingscentrum aangeraden wordt om dagelijks binnen te krijgen.

Het advies is namelijk om dagelijks 30-40 g voedingsvezels binnen te krijgen (BRON: Voedingscentrum).

Een koolhydraatbeperkt dieet welke graanproducten en fruit uitsluit

Wanneer je (net als Iris) een sterk in koolhydraten beperkt dieet volgt welke zowel graanproducten als ook fruit uitsluit, dan moet je er bewust voor zorgen dat je middels de consumptie van vezelrijke, koolhydraatarme voedingsmiddelen zoals groenten, noten, zaden en pitten je voedingsvezels binnenkrijgt.

Waarom?

Omdat anders op den duur de vertering van je spijs zal verslechteren en een slechte voedingstoestand in je lijf zal ontstaan als gevolg daarvan (iets wat altijd voorkomen dient te worden).

De vezels aanwezig in groenten, noten, zaden en pitten

Een opscheplepel gekookte groenten à 50 g levert zo’n 1.4 g voedingsvezels (BRON: NEVO-Tabel).

Dit betekent dat wanneer je dagelijks zo’n 250 g gekookte groenten eet, je daarmee zo’n 7.0 g voedingsvezels binnenkrijgt.

Een flinke eetlepel gemengde noten à 20 g levert zo’n 1.2 g voedingsvezels (BRON: NEVO-Tabel).

Een flinke eetlepel zonnebloempitten à 20 g levert zo’n 1.5 g voedingsvezels (BRON: NEVO-Tabel).

Een flinke eetlepel lijnzaad à 20 g levert echter veel meer dan dat.

Een flinke eetlepel lijnzaad à 20 g levert namelijk zo’n 7.0 g voedingsvezels (BRON: NEVO-tabel).

Dat betekent dat wanneer je dagelijks je graanvrije dieet vult met minimaal 250 g gekookte groenten en min. 1 eetlepel lijnzaad je al redelijk in de buurt komt van het aantal voedingsvezels welke 4 snee volkorenbrood en 3 opscheplepels volkoren pasta leveren en dat je graanvrije dieet niet veel minder vezels hoeft te leveren dan een graanbevattend dieet.

Het betekent dus wel dat je heel bewust koolhydraatarme bronnen van voedingsvezels zoals groenten, noten, zaden en pitten in al je koolhydraatbeperkte, graanvrije maaltijden op moet nemen om het advies van 30-40 g voedingsvezels per dag te kunnen halen.

Niet-fermenteerbaar versus fermenteerbaar

Wist je dat een dieet rijk aan graanproducten met name niet-fermenteerbare voedingsvezels bezit?

Wist je dat niet-fermenteerbare voedingsvezels niet bij kunnen dragen aan het behoud van een optimaal samengestelde darmflora en ook niet bij kunnen dragen aan het behoud van een gezonde darmwand (inclusief diens slijmvlies)?

Wist je dat niet-fermenteerbare voedingsvezels enkel kunnen zorgen voor het aantrekken (vasthouden) van vocht onder in je darmen en het opzwellen van je darminhoud (een verbeterde stoelgang)?

Wist je dat een dieet rijk in niet-fermenteerbare en arm in fermenteerbare voedingsvezels daardoor een vochttekort in je lijf kan doen veroorzaken?

Wist je dat een dieet rijk in niet-fermenteerbare voedingsvezels bij naast voordelen dus ook nadelen kan leveren m.b.t. je gezondheid wanneer deze onvoldoende voorziet in fermenteerbare voedingsvezels?

Wist je namelijk dat een dieet welke een vochttekort in je lijf veroorzaakt geen gezond dieet genoemd kan worden?

Conclusie:

  • Nee, dit is geen feit. Wanneer je heel bewust een ruime hoeveelheid (min. 250 g) groenten eet bij al je koolhydraatbeperkte en graanvrije maaltijden en deze groenten standaard aanvult met een eetlepel noten, zaden of pitten (waarvan sowieso één eetlepel met lijnzaad elke dag), ook dan zal je voeding heel wat voedingsvezels bevatten (zowel fermenteerbare als niet-fermenteerbare) en kan je prima de geadviseerde 30-40 g voedingsvezels per dag halen.

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: