Vandaag een antwoord op de vraag van Ellen:

  • Elk jaar opnieuw vallen de wintermaanden me zwaar en beland ik in een dip. Sommige mensen zouden het wellicht een winterdepressie noemen, maar ik noem het een dip. De energie, de levenslust en de positiviteit welke ik gedurende de rest van het jaar gelukkig wel ervaar zijn in die maanden nergens te bekennen. Nu eet ik gedurende koude periodes van het jaar ook best anders dan gedurende de wat warmere periodes van het jaar. Heeft dit misschien ook voor een deel invloed op mijn jaarlijks terugkerende dip?

Depressie

Depressieve gevoelens (door Ellen een dip genaamd) kunnen al snel ervaren worden wanneer het evenwicht in je lijf ontbreekt.

Dit evenwicht wordt ook wel homeostase genaamd.

Wanneer dit evenwicht ontbreekt, dan verkeert je lichaam in een stress toestand namelijk en zal het (onder invloed van stress hormonen) heel snel uitgeput raken.

Depressieve gevoelens zijn het gevolg van deze uitputting.

Deze uitputting leidt namelijk al snel tot de uitputting van geestesenergie en ook al snel tot de uitputting van neurotransmitters zoals dopamine en serotonine in je hersenen (signaalstoffen welke je een gevoel van levenslust en energie verschaffen wanneer hier geen tekorten in heersen).

(Dag)licht

Het evenwicht in je lijf wordt onder andere beïnvloed door dag en nacht (samenhangend met de kleur van het licht welke je ogen oppikken).

Wanneer je ogen de kleur van daglicht oppikken, dan zal de productie en afgifte van de neurotransmitter dopamine gestimuleerd worden.

Deze neurotransmitter zorgt ervoor dat je lichaam gericht is op activiteit en de productie van energie.

Dit betekent dat wanneer de productie en afgifte van deze neurotransmitter minder dan anders gestimuleerd wordt, dit resulteert in de aanwezigheid van heel wat minder energie in je lijf.

De winter

Gedurende de wintermaanden ontvangen je ogen minder daglicht.

Het is gedurende deze maanden namelijk eerder donker, dan gedurende de overige maanden van het jaar.

Dit betekent dat gedurende de wintermaanden minder energie voorradig is om een verstoord evenwicht in je lijf te kunnen voorkomen, je hersenen (als gevolg daarvan) sneller dan in andere maanden van het jaar uitgeput kunnen raken van geestesenergie en ook sneller dan in andere maanden van het jaar wat depressieve gevoelens ervaren kunnen worden .

Voeding

Ook voeding beïnvloedt het evenwicht in je lijf:

  • Voorziet je voeding optimaal in essentiële voedingsstoffen dan draagt het bij aan het behoud en het herstel van het evenwicht in je lijf.
  • Voorziet je voeding regelmatig in niet-essentiële voedingsstoffen (stoffen zoals glucose), dan draagt het bij aan de verdere verstoring van het evenwicht in je lijf.

Dit betekent dat de heftigheid van depressieve gevoelens gedurende de wintermaanden vergroot wordt wanneer je voeding regelmatig niet-essentiële voedingsstoffen bevat en dat de heftigheid hiervan kan afnemen wanneer je voeding optimaal voorziet in essentiële voedingsstoffen.

Essentiële voedingsstoffen

Essentiële voedingsstoffen betreffen de volgende voedingsstoffen:

  • Alle vitamines.
  • Alle mineralen.
  • Negen specifieke aminozuren (histidine, lysine, tryptofaan, fenylalanine, leucine, isoleucine, methionine, valine en threonine).
  • Twee specifieke vetzuren (linolzuur en alfalinoleenzuur).

Voorbeelden van voedingsmiddelen welke deze voedingsstoffen volop bezitten zijn:

  • Verse groenten.
  • Vers fruit.
  • Ei, vlees, (vette)vis en naturel (aangezuurde) zuivel (in zo min mogelijk bewerkte vorm).
  • Noten, zaden, pitten, algen en wieren (in zo min mogelijk bewerkte vorm).

Winterkost

Ellen eet gedurende de zomermaanden regelmatig fruit en rauwkost als snack.

Een salade eet ze in die maanden ook vaak.

Deze eet ze vaak als lunch en soms ook als diner.

Gedurende de winter moet ze hier toch echt niet aan denken.

Veel te kil en kaal vindt ze dit soort gerechten en snacks dan.

Ze heeft dan veel meer zin in warme gerechten en snacks:

  • Witte kadetjes met een hartige, warme snack daar tussen als lunch.
  • Warme chocolademelk als snack.
  • Stamppotten als diner.

Deze gerechten en snacks bezitten beduidend meer niet-essentiële voedingsstoffen dan de gerechten en snacks welke ze gedurende de zomermaanden eet.

Ook bezitten deze gerechten en snacks heel wat minder essentiële voedingsstoffen dan de gerechten en snacks welke ze gedurende de zomermaanden eet:

  • Ze schieten in de meeste gevallen zelfs flink tekort in essentiële voedingsstoffen.

Dit betekent dat de winterkost van Ellen van nadelige invloed is op het evenwicht in haar lijf en dat dit de depressieve gevoelens welke ze elk jaar gedurende de winter ervaart niet bepaald helpt verminderen.

Conclusie en antwoord op de vraag van Ellen:

  • Ja, dit heeft invloed. Wanneer hetgeen je eet gedurende de wintermaanden optimaal voorziet in stoffen welke het evenwicht in je lijf ondersteunen, dan worden depressieve gevoelens niet zozeer aangewakkerd door hetgeen je eet, maar wanneer hetgeen je eet gedurende de wintermaanden hierin niet optimaal voorziet en wel regelmatig voorziet in stoffen welke het evenwicht in je lijf verstoren, dan worden de depressieve gevoelens welke je elk jaar opnieuw ervaart helaas ook extra aangewakkerd door hetgeen je eet. Hetgeen jij eet gedurende de wintermaanden verstoort helaas het evenwicht in je lijf regelmatig.

 

Josien Schuttevaar

View all posts

Add comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!

%d bloggers liken dit: